Thursday, June 19, 2008

Andai kasih sudah berubah


KISAH artis cerai berai bukan sesuatu yang patut disensasikan. Malah, kalau ikutkan tata cara yang betul seharusnya tidak perlu dihebohkan langsung.
Sementelah sudah heboh diperkatakan, terpaksalah beberapa artis melakonkan babak sandiwara seolah-olah tiada apa yang berlaku. Itu antara dilema artis kita.
Kejadian sebegini mengingatkan Kakak Tua pada sepotong ayat yang pernah dititipkan oleh Almarhum ayahanda. Kata arwah ayah, 'Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yang belayar di lautan. Telah banyak kapal yang karam didalamnya tapi andai muatan kita adalah iman dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.'

Mengenangkan bukan sedikit barisan artis jelita yang sedang menunggu giliran untuk 'dijatuhkan hukum' di Mahkamah Syariah, datanglah belas hati ini. Wajah jelita bermandikan kisah duka, tercalit malu bukan kepalang kerana idola ribuan peminat yang sedang menunggu hukuman. Jarang sekali yang baik diceritakan bila kisah cerai terburai di dada akhbar...
Nama pun penceraian. Karam di hati siapa yang tahu.....

Namun apapun masalah yang dihadapi dalam rumahtangga, yang penting adalah kejujuran kerana apabila kita hidup tanpa kejujuran, hidup kita akan senantiasa menjadi mainan orang.

Begitu juga sehebat mana sekalipun kita sebagai individu, kita perlu ikhlas menjadi diri sendiri.

Walaupun status selebriti atau artis popular menjangkaui gemerlapan nama kemasyuran, seandainya kita tidak jujur mengharungi perjalanan hidup ini, kita akan sesat jalan.

Jujur dan ikhlaslah apabila berbicara. Janganlah asyik hendak bersandiwara dan main wayang. Tidak ada titik nokhtah seandainya berlakun tanpa tuan direktor.

Yang paling molek, sebagai orang surat khabar kita sepatutnya memberi ruang pada mereka yang berada di ambang perceraian ini. Ruang untuk mereka 'bertenang' dan memikirkan semula saat-saat manis. Jangan dirobek lagi jiwa-jiwa yang sedang kacau ini.

Seandainya terlangsung dan tersadung bercakap pasal 'rumahtangga yang tidak sihat' seperti yang dilakukan oleh bintang jelita Norish Karman dalam Melodi Ahad lepas, seharusnya lebih berhati-hati dan jujur bila meluahkan rasa di khalayak.

Terpaku melihat bibir mungil Norish berbicara soal rumahtangganya yang dikatakan sedang genting. Norish tampil agak meyakinkan pada mulanya. Namun lama kelamaan, dek terlalu teruja atau kurang cekap mengendalikan susunan ayat, artis jelita dari Singapura ini terbabas.

Dalam dia cuba mempertahankan yang dia masih tinggal sebumbung dengan suaminya, tiba-tiba terpesong skripnya yang kurang sempurna.

Penafian yang dibuat menimbulkan lebih banyak tanda tanya. Kalau masih tinggal sebumbung dan masih ada suami, masakan pengganti nama sang suami 'tanyalah pihak sana.' Begitulah cara minda tua ini berfikir dan menganalisa senario rumahtangga yang berantakan ini.

Semakin keliru hendak mentafsirkan kesahihan berita. Betulkah Norish Karman artis yang dimaksudkan sedang menuntut harta sepencarian yang agak lumayan itu? Seandainya ditayang balik, mungkin Norish sendiri akan tersenyum mendengar hujah pembelaannya yang kurang kukuh itu. Dan di situlah perangkap samar yang terkena Norish.

Aktres berbakat besar yang mula mendapat tempat setelah menunjukkan lakonan hebat dalam drama 'Syurga Di Pintu Neraka' ini seperti kalah dalam percaturan sendiri.

Bukan saja Norish, siapa saja yang di ambang yang sama tentu buntu fikiran. Bagi Kakak Tualah, kita sepatutnya lebih bijak menangani isu-isu yang melibatkan hal dalam kain ini.

Tak payah dilayan soalan-soalan yang akan memakan diri kelak yang malu diri kita sendiri juga. Mereka yang pernah berada dalam situasi yang sama seperti penyanyi Nash-Sosilawati, Beego-Intan, Awie-Arni (sekadar contoh) tentu sudah serik bukan kepalang.

Kalau pun perlu diperjelaskan, cakaplah dengan berhemah dan jujur serta tulus. Hendak cakap berlapik pun jangan sampai pecah tembelang. Nanti orang kata artis kita tidak habis-habis main bersandiwara baik di kaca TV mahupun di luar.

KAKAK TUA: Hidup tak selalunya indah. Keindahan datang dengan kejujuran!

0 comments: