Thursday, June 19, 2008

Condong yang akan menimpa

TIDAK dapat dibayangkan apa yang terlintas di benak pelakon Anak Pontianak, Zarina An-Julie Fahizul ketika merakamkan foto seksi peribadi, sekaligus mengaibkan diri sendiri.
Dan apakah perbuatan yang tidak bermoral itu boleh disifatkan sebagai 'cuai.' Cuai adalah istilah yang digunakan oleh pelakon jelita berusia 21 tahun ini bagi menggambarkan situasinya ketika foto itu dirakamkan.

Dapatkah kita terima alasan yang foto itu dirakam untuk tatapan peribadi saja dan tidak lebih dari itu. Kononnya, seseorang telah mencurinya dari komputer ribanya dengan niat untuk memalukan dirinya.

Kakak Tua amat simpati dengan Zarina An-Julie kerana angkara sendiri, terjerat dalam situasi yang memalukan. Itu belum lagi disentuh soal maruah keluarga dan diri sendiri sebagai anak gadis.

Walau apapun, sungguh mustahil dan tidak dapat diterima akal bila Zarina mangatakan dia tidak tahu perbuatan ITU akan mengundang binasa bak condong yang akan menimpa.
Budak kecilpun tahu membezakan yang baik dan buruk, masakan sudah besar panjang tidak boleh.

Luluhnya hati ibu ayah bila anak menconteng arang di muka. Apapun alasan yang tidak masuk akal diberi sekalipun, ianya tidak akan mengubah apa yang sudah berlaku. Untuk membasuh percikan mala di muka keluarga mengambil masa yang lama. Itupun belum tentu akan terpadam sejarah silam aktres jelita ini. Akan terpalit jua cerita pekung ini sehingga ke anak cucu.

Gadis yang diburu sensasi dan kontroversi ini tetap diselar, dikritik hebat sungguhpun sudah mengakui kesilapan sendiri. Tambahan pula gambarnya tersebar luar, tanpa batasan, di internet. Itupun kata An-Julie, parti yang dihadirinya bukan parti liar seperti didakwa di Port Dickson. Mungkin juga hanya temasya muda mudi alaf baru yang alpa tentang masyarakat sekeliling dan batas hukum hakam....

Setelah memohon maaf. sangatlah wajar kita membuka lembaran baru dan memberi kemaafan itu namun masih ada yang terbuku di hati Kakak Tua tentang kenyataan yang diberi. Namun semua ini sekadar renungan bersama saja untuk mencari punca.

Ketika kali pertama gambarnya tersebar, disalahkan teknologi 'super impose.' Selang beberapa lama, timbul pula gambar panas yang terbaru ini. An-Julie sanggup memberi alasan bodoh seperti "kecuaian, di luar kawalan dan tidak sedar perkara ini salah kerana ianya hanya untuk tatapan peribadi."

Katanya lagi, "Semua koleksi peribadi saya simpan dalam komputer riba dan silap saya suka meletakkan komputer itu merata-rata. Malangnya, ada orang sengaja mengambil kesempatan dengan menyebarkan gambar itu di internet. Biar Tuhan membalas perbuatannya. Mungkin niatnya mahu memalukan saya."

Cukuplah rasanya, lafaz kata 'saya bersalah.' Tak payah membuat dalih dan alasan kerana akan terserlah lagi keterlanjuran baik dari tutur kata mahupun perbuatan. Yang jelas, kita sendiri akan menanggung malu.

Ingatlah keaiban yang turut membabitkan orang tua. Kakak Tua percaya, ini adalah antara ribuan kes 'bukan salah ibu mengandung' dan keterlanjuran ini juga kerana mengikut bisikan hati muda. Terkenang kata-kata Datuk Daud Kilau ketika difitmah membuat onar dengan lelaki remaja.

"Jika diambil satu lautan untuk menghilangkan arang di muka saya, nescaya tidak mampu menghilangkannya. Begitulah aibnya saya," kata penyanyi veteran yang masih mengekalkan geleknya itu.

Sedari kecil walau apa jua latar belakang kita, ibu bapa mengajar yang mana baik, yang mana buruk. Hanya kekerapan dan keberkesanan pelajaran ini sahaja yang akan membezakan kita.

Seandainya 'the sense of right and wrong' ini tidak diterapkan dengan cara berkesan dan efektif sedari kecil maka akan berlakulah lagi peristiwa sebegini rupa. Ramai lagi An-Julie, Sufiah dan perlakuan curang akan muncul dan si pembuatnya akan tersadung memberi 1001 alasan dangkal untuk meloloskan diri dari 'dijatuhkan hukum.'

Yang layak menghukum hanya Allah yang satu. Mungkin teguran tidak akan meninggalkan kesan apa-apa. Tapi harap-harap An-Julie akan insaf dan tidak mengulangi lagi perbuatan lampau. Cukuplah melakonkan watak 'Anak Pontianak' di kaca TV. Jangan sampai badi Anak Pontianak mengikut sampai bila-bila.

Takut nanti orang lari bukan kerana wajah yang menggerunkan atau seram tapi kerana takut dengan perlakuan 'seram' An-Julie. Wallahualam.


KAKAK TUA: Rosak badan karena penyakit, rosak bangsa karena laku.

0 comments: