Friday, May 30, 2008

Daun nipah disangka daun labu!


30-05-2008 12:52:33 PM
TIDAK dinafikan golongan artis hypersensitif terutama apabila berbicara pasal kreativiti mereka, tidak kira muzik atau filem.

Sensitiviti mereka boleh sampai ke satu tahap di mana mereka akan bersikap territorial, bermakna orang 'luar' dan yang tidak berkenaan tidak dibenarkan mengusik 'hak' mereka walaupun yang menegur itu tokoh agama.

Pendek kata, mereka disifatkan sebagai the untouchables kerana ada imuniti sehinggakan jarang dapat ditegur.

Kalau setakat wartawan menegur, dikalis sahaja teguran itu. Lagipun, kalangan wartawan cukup dikenali sebagai 'cakap sejengkal dibawa sehasta.' Tapi bila tokoh agama yang disegani menegur, diambil mudah dan didebatkan - itu sudah tidak berhemah namanya.

Pengarah muda Ahmad Idham, yang lahirnya dulu sebagai pelakon tapi kini bergelar pengarah filem (setelah mengarah Jangan Pandang Belakang dan Congkak) antara yang cukup terhiris apabila filem hantu ditegur.

Itupun teguran yang boleh diklasifikasikan sebagai 'peringatan' sahaja, tidak lebih dari itu. Bukannya dikeluarkan kenyataan melarang atau mengharam pun.

Hairan kenapa Idham tersentap bila Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata "Ada antara filem hantu yang tidak menyumbang kepada pembentukan insan, tambahan apabila ditonton oleh kanak-kanak boleh mempengaruhi pemikiran mereka. Kesan buruk filem seram berkait rapat dengan isu penyelewengan akidah jika tidak berhati-hati."

Tidak manis bila teguran disalah anggap seolah-olah ianya satu tuduhan. Janganlah kita bercakap pasal jumud, sempit fikiran dan mempersoalkan betapa tipis intelektualiti seseorang, sedangkan kita yang sebenarnya begitu. Jawapan balas yang berbaur peribadi amat menjengkelkan.

Sebagai orang lama, Kakak Tua tumpang malu kerana keceluparan Idham seolah membayangkan dari daun sudah kita kenal pohonnya.

"Apakah mereka memperkatakan dengan jujur. Bagi saya filem itu tidak memesongkan pemikiran sebaliknya komen-komen begini (tanpa pengkhususan) lebih memesongkan,” tegas Ahmad Idham yang berasakan dirinya betul.

Apabila berbicara dengan orang alim dan yang lebih tua, ikutlah cara dan adab yang betul. Tidak semua yang terlintas di benak harus dizahirkan.

Bak kata orang, 'Dikulum menjadi manikam, diludah menjadi sekam' - Yang tidak elok diperkatakan lebih baik disimpan sahaja kerana ditakuti akan menimbulkan sengketa.

Lagipun, hati orang yang bodoh di mulutnya, mulut orang yang cerdik di hatinya. Hanya orang bodoh saja suka cakap ikut sedap mulutnya sedangkan orang yang pandai berfikir dahulu sebelum berkata-kata....

Keangkuhan kita menerima satu teguran yang positif akan memakan diri satu hari nanti. Apa saja yang berkaitan dengan agama dan hukum yang berkaitan perlu diserahkan pada mereka yang lebih arif.

Jangan kita mendabik dada dan bersikap defensif sehinggakan terlupa tatacara peradaban apabila bercakap dengan ilmuan agama atau ustaz. Tidakkah biadap namanya tu?

Dr Asri antara tokoh agama yang paling liberal dan positif pendekatannya bila menyentuh pasal skop hiburan yang dibolehkan dalam Islam.

Mustahil fikirannya sesempit yang Idham katakan. Memanglah tak salah buat filem seram tapi semua yang dilakukan perlu di dalam ruang litup dan daerah yang dibolehkan, bukan ikut hati dan sesedap rasa. Kalau kita cetek ilmu agama, jangan cuba mendekati isu yang jelas hitam dan putihnya. Little knowledge is bad...it just shows how ignorant you are!

Siapa pula yang menidakkan kewujudan alam ghaib yang disebutkan dalam hadis dan Al- Quran? Sebenarnya Idham terkeliru kerana diri diselimuti emosi melampau untuk menegakkan kebenaran diri sehinggakan tidak dapat bezakan apa yang disampaikan.

Teguran Mufti hanya melahirkan satu kerisauan dan beliau mengingatkan agar garis halus yang BOLEH merosakkan akidah itu tidak dinodai. Itu saja. Jadi tidak perlulah ayat-ayat bongkak seperti..."Jangan kongkong minda kita dan beranggapan fikiran saya terlalu rendah."

Itu semua cakap orang yang bercelaru mindanya sehinggakan mengeluarkan defensive coping sebegitu. Mula-mula, Kakak Tua ingatkan Idham sensitif tentang soal filem seram saja, rupanya istilah perbendaharaan katapun pendiriannya lebih kurang sama.

Baru-baru ini, Idham berkata dia tidak menCIPLAK drama tempatan Ezora dari telenovela The Gardener's Daughter' dan dia cuma MENCEDOK idea sahaja.

Kalau ikut istilah kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, kedua-duanya membawa pengertian yang sama.

Cedok bermakna mengambil atau meniru dari karangan atau ciptaan orang lain sedangkan Ciplak adalah meniru atau mengutip karangan orang lain (tanpa izin) atau plagiarisme. Bezanya cuma EJAAN saja. Janganlah daun nipah disangka daun labu...wahai Idham!

KAKAK TUA: Hidup pohon biar berbuah, hidup manusia biar berfaedah

0 comments: