Friday, May 2, 2008

Lain diniat lain ditakdir, lain diacah lain yang jadi!

(13-02-2008 12:12:49 PM)
TIDAK ada siapa yang dapat menduga suratan hari esok. Sering kali kita mendengar keluhan 'Bukan salah ibu mengandung' bila seseorang itu ditimpa mala petaka yang biasanya berpunca dari kesilapan dan kealpaan sendiri. Juga bila didatangi kemelut yang tidak terduga.

Tanyalah Wan Norazlin, Rosnah Mat Aris, M.Rajoli, Azean Irdawaty, Fazura, Yusni Jaafar, Faizal Tahir mahupun Jamal Abdillah (sekadar memberi beberapa nama), mereka sendiri pun tidak dapat mengagak begini kesudahan nasib mereka.

Tercari-cari akan hikmah atas bencana atau dugaan yang menimpa. Punca dan hikmah hanya Allah jua yang mengetahui. Syukur dan redha bagi mereka yang beriman.

Sesalan tidak dapat mententeramkan jiwa seandainya kita tidak mengambil iktibar dari setiap kejadian yang menimpa diri.

Apabila diri tersepit, terkapai-kapai menghadapi dugaan demi dugaan atas sikap atau keterlanjuran sendiri, tanpa disedari itulah sebenarnya hikmah yang tersirat. Meskipun kita dicemuh dan dihina atas apa jua alasan, yang penting kita perlu menginsaf dan muhasabah diri.

Siapapun jua tidak mampu melawan takdir kerana Allah saja yang Maha Mengetahui apa yang tersirat di sebalik kehidupan seseorang.

Masa kan kita lebih arif tentang hikmah di sebalik perkahwinan penyanyi tersohor Datuk Siti Nurhaliza yang bersuamikan duda Datuk K, Ning Baizura pula pilihan duda berbangsa Inggeris dan bila mana pelakon Ziela Jalil yang memegang gelaran isteri kedua kini berstatus balu.

Dapatkah kita selami hari esok sedangkan terlalu jauh dari jangkauan minda kita yang dhaif? Segarnya kita di hari ini dengan kesihatan yang diberi tidak menjanjikan sebuah kebahagiaan selamanya. Seorang demi seorang diduga dengan kesakitan.

Cuma cara dan masa saja berbeza. Bila direntap segala nikmat dari tubuh, itulah 'nikmat' yang tersembunyi kerana di waktu itu, kita menjadi manusia kudus yang mengharapkan keampunan dariNya.

Itulah permainan takdir. Cukup 'berat' untuk diketepikan begitu saja kerana yang menentukan segala hanya Dia.

Kita sendiri tidak tahu bagaimana untung nasib kita esok dan lusa. Hari ini disanjung, besok disisih. Hari ini sihat, besok sakit. Hari ini kaya, besok miskin. Hari ini bebas, besok merengkok di dalam penjara. Hari ini popular, besok dilupa. Tiada satu jua yang kekal dan hakiki.

Wajah yang jelita semakin pudar (tanpa manipulasi botoks dan kolagen), usia meningkat naik saban hari (kalau ikut perhitungan sebenar) dan titik noktah sebuah hayat juga semakin hampir (tiada kalendar khas untuk perkiraan ini).

Maka seeloknya kita beringat dan berpesan-pesan. Bila tiba masanya tidak ada apa yang dapat melengahkan apa yang sudah dijanjikan dan kita harus redha.

Hidup ini bagai satu sandiwara, kadang gembira kadang duka. Hanya orang yang biasa berada di kancah begini akan senantiasa sedar akan siksa yang menanti.

Dan apabila sakit dan dugaan datang menghimpit dan menyapa, silih berganti bagai malam dan siang, tiada yang dapat membantu kecuali doa dan Allah jua.

Satu demi satu artis veteran kita 'dihisab' dan mendapat kifarah (pengampun dosa) di dunia, di depan mata. Tergenang airmata, terkalang di hati melihat betapa siksanya mereka bertarung dengan segala penyakit yang datang dariNya jua.

Yang terbaru Pak Hamid Gurkha masuk hospital kerana menghidap denggi. Tunggu saja giliran siapa pula esoknya. Setiap seorang tidak akan terlepas dari diduga, baik artis mahupun golongan marhain seperti Kakak Tua. Cepat dan lambat saja.

Tentu saja ingatan tulus begini dapat dirasai oleh orang yang paling gembira hari ini, pengacara popular Azwan Hj Ali yang akan menyambut hari lahirnya yang ke 42 malam nanti di Polo Club, Palace of The Golden Horses.

Ketika undangan dilayangkan melalui SMS, ingatan Kakak Tua terus melayang jauh teringat masa riang artis-artis yang kini sedang diuji dengan begitu hebat sekali, baik dengan penyakit mahupun dengan dugaan lain.

Azwan sendiri masih melalui fasa perit dan getir kerana berselisih pendapat dengan kaum wartawan. Episod yang sedang dilaluinya sedikit sebanyak sudah tentu mengajarnya tentang erti sebuah kehidupan.

Teringat Kakak Tua sepotong ayat dari arwah ayah apabila kita dianiaya. "Biar orang buat kita, jangan kita buat orang." Mungkin juga dari susun ayat, tutur kata kita, banyak sudah disalah tafsirkan dan diinterpretasikan sebagai negatif.

Begitulah selalunya yang terjadi apabila ada perbalahan antara dua pihak. Kemelut bertambah kusut apabila tidak ada yang ingin 'mendengar' dan bersikap prejudis dan buruk sangka.

Sengketa dapat didamaikan jika semua isi perut diluahkan. Jangan ada syak wasangka, atau simpan didalam hati kerana bila dendam mula bersarang, akibatnya 'Lain luka lain menyiuk, lain sakit lain mengaduh.' Kesudahannya tidak berapa elok.

Selalunya, masalah yang melibatkan prejudis dan buruk sangka ini susah dileraikan kerana hati dan perasaan manusia begitu kronik dan 'complicated'. Fitrah manusia suka berfikiran negatif dan berburuk sangka, tidakkah begitu?.

Sikap begini tidak banyak membantu permasalahan yang berlaku di keliling kita. Alih-alih, tanpa usul periksa dan mengetahui perkara sebenar, ramai akan buat spekulasi sendiri tentang kisah di sebalik sesuatu peristiwa.

Maka jadilah 'Lain yang bengkak lain yang bernanah; lain yang untut lain pula yang mengisut.'
Dan ketentuan Tuhan pula akan membawa kisah lain. Walau apapun spekulasi dan sangkaan kita, Allah jua yang menentukan segala.

Sudahnya, 'Lain yang dihajat lain yang jadi kerana niat tidak dapat mengatasi takdir maka jadilah 'lain diacah lain yang jadi'.

Selagi lidah kita tidak bertulang dan terbiasa bercakap berputar-belit maka akan timbullah masalah yang berhubung kait dengan perasaan.

Tidak ramai yang bisa berbicara dari hati. Selalunya, lain di mulut lain di hati. Lain biduk lain digalang, lain ditanya lain dijawab.

Punca perlakuan begini kerana sifat murni untuk menjaga hati atau mungkin juga terbiasa dengan sikap memberi minyak pada api kemarahan yang sedang menjulang. Wallahualam!

KAKAK TUA: Lain dulang lain kakinya, lain orang lain hatinya.

0 comments: