Friday, May 2, 2008

Apa yang tak kena?

(02-04-2008 12:04:09 PM)
SUDAH dua minggu berturut-turut, konsert AF6 'dibelasah' kerana gagal menyamai piawai yang dibuat sejak 5 musim yang lalu.

Semuanya serba tak kena. Nak katakan pengetuanya kurang dinamik sebelum ini, mustahil. 'Arranger' terbaik dan Pengetua terbaik AF, Ramli M.S sekali lagi berjaya dipikat oleh pihak Astro.

Tenaga pengajar pula terdiri dari tokoh-tokoh hebat di bidang masing-masing, dan bukan sembarangan orang. Kalau dulu guru vokal satu, kini dibantu oleh dua lagi menjadikan jumlahnya 3.

Format kemasukan juga ditukar, memberi kebebasan kepada pelajar yang lebih tua dan berpengalaman. Masih kurang dinamik lagi?

Senang cakap, rasanya yang membuat AF6 'slack' tahun ini adalah kerana pemilihan pelajar yang kurang bermutu dan sikap yang ditampilkan oleh pelajar itu sendiri.

Lebih lama AF ke udara, makin nampak kecacatan dan kelemahan sistem pembelajaran di dalam Akademi. Wang ringgit yang dicurahkan untuk menghidupkan kembali nadi AF6 agar bernyawa bukan sedikit. Tapi masih lagi ada yang tak kena.

Kalau kita cakap secara logik, bagaimana mungkin sesuatu itu akan mencapai mutu yang tinggi sedangkan kualiti yang ditetapkan pada awalnya tidak memberangsangkan. Bakat yang ada pada kesemua 14 pelajar AF6 boleh dipersoalkan.

Adakah orang yang sama membuat pemilihan atau ada kriteria lain yang dicari seperti pelajar yang layak menjadi model, pelakon dan pengacara? Kalau itu yang dicari, memang boleh nampak 'bakat-bakat' ini dalam line-up 14 pelajar tersebut.

Atau mungkin juga pihak penganjur 'terperangkap' dengan kebiasaan yang lampau di mana sekadar tangkap muat saja. Peredaran waktu menunjukkan yang masyarakat menginginkan sesuatu yang baru dan lebih mencabar.

Kalau standard nyanyian biasa-biasa belum mencukupi walaupun pelajarnya mempunyai wajah yang cantik menawan, pun tidak ada gunanya. Itu belum lagi kesadisan teguran juri yang cuba berlagak bistari kerana lebih dulu makan garam.

Kebosanan yang baru menular selama 2 minggu konsert AF6 akan capai kemuncaknya sendainya rating menjunam.

Mungkin atas kebimbangan ini, Pengetua Ramli M.S cuba meyakinkan semua pihak, terutama media, konsert akan mula 'bernyawa' dan 'pulih' pada minggu ketiga.

Sama seperti momentum yang ditunjukkan oleh Konsert AF6, 'kehebatan' Anugerah Bintang Popular (ABP 2007) minggu lalu juga lesu, hambar dan tidak bertenaga.

ABP yang disiarkan minggu lepas sudahpun berlalu namun cakap-cakap belakang semakin rancak diperbualkan.

Serba salah juga hendak persoalkan apa yang tak kena di mata dan yang tak enak didengar. Pertama dek kerana kelantangan dan sikap berani dua pengacara panas dan ganas - Raja Azura dan Ogy Ahmad Daud.

Gandingan dan kegedikan Azura-Ogy bagaikan terlebih sudu dari kuah kerana walaupun pada permulaannya lawak mereka dapat diterima, momentum mereka merosot selepas itu.

Persembahan ABP bagaikan tiada klimaks, hilang punca dan mendatar sepanjang malam. Lawak yang kurang menjadi, hiburan yang tidak menghiburkan dan acara yang membuang masa, semuanya tak kena.

Acara gilang gemilang yang disiarkan secara langsung ke seluruh pelusok negeri melalui siaran TV3 macam kurang perencahnya.

Idea murni saban tahun untuk memartabatkan para artis paling popular sepanjang tahun lepas seperti satu klise pula.

Tapi rasanya melalui kaji selidek yang dijalankan dan prestasi 2 pengacara lincah 'yang lebih menjerit dari lontarkan isi', mungkin memerlukan orientasi baru agar kecemerlangan ABP dapat dikekalkan.

Itupun kalau masih ingin kekalkan 2 orang ini untuk menerajui ABP tahun depan.
Keputusan yang diumumkan juga tidak ada yang luarbiasa.

Ia tidak lebih sebagai bukti bahwa tekaan dan jangkaan kadangkala tepat. Dan ramalan kadangkala tidak dapat mengatasi suratan.

Maka tersenarailah nama-nama yang dijangka akan menang seperti Mawi (Artis Paling Popular), Dynaz (Pelakon TV Wanita Popular) serta Fara Fauzana (Pengacara TV/Radio Popular).

Memang sudah dijangka populariti, waima yang baik mahupun buruk, akan sentiasa mendorong cerita seseorang artis itu dihighlightkan.

Tanya saja Fasha Sandha yang sering mendapat tempias, disindir dan dapat liputan kerana kononnya suka sangat 'mengintai' hak orang. Akhirnya ketika dipanggil mengambil trofi, Fasha seperti orang dalam 'kesedihan' kerana menahan cemuhan ramai.

Begitu juga, hero senior Rosyam Nor yang masih mengekalkan 'keremajaan'nya dengan mendapat gelaran Pelakon Drama TV Popular tanpa bersusah payah.

Ada juga beberapa personaliti yang bersikap seperti kera sumbang bukan kerana kurang popular tetapi 'teringin' sangat hendak popular.

Keceluparan mengheret isu rumahtangga Nora Danish ke medan ABP juga tidak manis. Mengusik dan membuka aib banyak bezanya.

Jangan dicurah asid di tempat yang luka, kelak banyak hati yang akan terasa. Lainlah kalau sengaja mencari musuh. Lagipun kan lidah tidak bertulang?

Tambahan pula medan hiburan milik artis. Bila yang dihina artis, yang menghina juga artis, kita wartawan hanya boleh tersenyum sinis memerhati...Wallahualam!

KAKAK TUA: Seeloknya, 'Yang hampa biar terbang, yang bernas biar tinggal dan Yang tak berguna biarlah hilang, dan yang baik-baik biarlah tinggal.'

0 comments: