Friday, May 2, 2008

Anjing menggonggong, khalifah berlalu!

(23-04-2008 10:24:33 AM)
BILA hati sudah suka, semuanya indah belaka. Sampaikan wang ringgit tidak berkira. Begitu juga bila hati sudah berpaling tadah, tiada lagi harum bau bunga. Yang ditinggalkan hanyalah mala layu dan kumbang malang.

Keindahan semalam terus terpadam dari memori. Bukan sahaja kenangan manis yang akan mengetuk pintu hati, yang pahit akan terpalit dan cakap-cakap kurang manis akan menggugat ketenangan pasangan yang sudah tidak sehaluan lagi.

Orang seni memang mendahului bab 'suka berbohong kerana hendak menjaga privasi' ini. Jarang sekali yang ingin berterus terang pasal kisah percintaan mereka. Bila sudah sampai terbau telur tembelang, barulah hendak berterus terang.

Kononnya terpaksa berahsia, takut perhubungan tak jadi. Macam-macam alasan yang diberi tetapi niatnya sama saja untuk berbohong. Ada yang kata, mereka terpaksa cakap berlapik takut hajat tidak kesampaian.

Maklumlah orang yang dihajati bukan calang-calang orang. Datuk Siti Nurhaliza-Datuk K pernah melalui episod ini dan akhirnya semua pihak 'berkompromi' dan tidak lagi mengungkit kisah lama mereka.

Itu belum lagi bab orang media dicap sebagai 'pembuat fitnah' kerana melapor kisah cinta mereka. Kesian wartawan. Orang di luar sana pula jarang yang berfikiran, masakan ada asap kalau tak ada apinya?

Begitulah cara orang seni berfikir. Tambah-tambah artis muda yang panjang akal mereka bila bab berahsia ini. Pasangan Romeo-Juliet seperti Mila-Ebi, Mawi-Ekin, Jehan-Jue, Fahrin-Linda dan ramai lagi begitu handal dengan permainan sandiwara dan 'sorong tarik' ini.

Yang peliknya bila kisah 'eksklusif' dibongkar dan didedahkan, mereka pura-pura berasa 'lega' kononnya perhubungan mereka sudah boleh diterima oleh peminat.

Kakak Tua memang akur dengan kemampuan dan kekuatan 'fan base' Mawi. Memang maha hebat MawiFC kerana walaupun akur populariti Mawi dalam keadaan geraf menurun tapi disebabkan sokongan padu, Mawi tetap layak untuk menerima hadiah keretanya yang kelima dalan Anugerah Bintang Popular baru-baru ini.

Namun sekuat mana sekalipun sokongan peminat Mawi, rasanya peminat Mawi tidaklah sefanatik peminat superstar Jackie Chan sampai sanggup bunuh diri bila tahu Jackie Chan hendak kahwin. Jadi di mana logiknya hendak berahsia atau bercakap bohong?

Hidup isteri dan satu-satu anak lelaki Jackie Chan tidak begitu diberi pendedahan di Hong Kong kerana takut ada cubaan bunuh diri oleh peminatnya. Ianya pernah terjadi beberapa kali.

Dek sayangkan peminat Jackie sanggup 'berbohong' di awal kariernya dan berkorban sehingga tidak langsung membuat kenyataan tentang isterinya.

Begitu hebat sekali penangan dan pengaruh Jackie Chan. Rasanya peminat Mawi, kalaupun tidak dapat menerima pilihan hatinya Ekin tidak mungkin bertindak sesadis itu sehingga sanggup bunuh diri.

Paling kuat pun Mawi hanya akan menerima padah, tidak akan dinobatkan lagi sebagai Raja SMS atau bukan pilihan Artis Popular. Dan penjualan albumpun akan merosot. Itu saja.

Mawi, Siti, Mas Idayu, Mila dan ramai lagi artis pernah membuat kenyataan menafikan yang mereka sedang bercinta dengan pasangan masing-masing. Kesalahan mereka cepat betul dimaafkan oleh peminat mereka.

Mungkin sikap taksub semulajadi atau tidak kisah, namun peminat di Malaysia harus dipuji kerana cukup berhemah. Sehinggakan amat jarang disebut-sebut lagi kesilapan idola mereka walaupun mereka ditipu hidup-hidup.

Sejujurnya, peminat hanya ingin melihat idola mereka bahagia sedangkan si idola hanya memerlukan peminat sementara diperlukan saja.

Selebriti kita bijak mengeksploitasikan keadaan, peminat, media dan menyesuaikan diri dengan suasana yang ada. Bila bintang mereka sudah tidak secerah mana, baru lah nak tengok-tengokkan rumput di bumi. Kalau tidak tu, asyik mendongak langit saja.

Topik artis suka berahsia ini cukup menarik untuk dikupas dengan lebih mendalam lagi kerana banyak contoh-contoh tidak baik yang boleh dikongsi bersama.

Ianya juga merangkumi sifat 'siakap senohong' dan tidak amanah yang ada pada diri masing-masing.

Kalau Kakak Tua keterlaluan mencuit kisah ini, mungkin ramai lagi yang akan tersentap dan terluka. Cukuplah setakat ini.

Rasanya, tak berapa molek mencari 'musuh' di usia senja begini. Hanya sekadar teguran saja. Lagipun bila 'Anjing menggonggong, khalifah berlalu', takkan kita yang tua nak perhatikan saja.

Setakat memberi nasihat saja, itupun kalau nak terima. Buat apalah beriya-iya 'getikkan puru di bibir', buat menyusahkan diri saja.

Kadang kala, diam membisu lebih baik bila berhadapan dengan isu 'sensitif' ini. Juga bila terpaksa menjadi 'juri' bila dua pihak tidak bertegur sapa atau bermusuh seperti yang sedang dihadapi oleh Azwan Ali-Ifa Raziah.

Apa saja yang dilaporkan sebenarnya bertitik tolak pada mereka berdua juga. Terlanjur bercakaran, ingat-ingat pesan orang tua - 'Tidak ada umpat yang membunuh, tidak ada puji yang mengenjang.'
Usia juga tidak mengikut kalendar. Bila-bila saja kita akan dijemputNya. Buat apalah memanjang kisah yang remeh. Wallahu'alam!

KAKAK TUA: Datang tak berjemput, pulang tidak berantar...

0 comments: