Friday, May 2, 2008

Melilit dulu baru memanjat!

(21-02-2008 12:48:00 PM)
BERAPA kerat antara kita yang cuba mengamalkan sikap seperti 'Jauhari yang mengenal manikam'?

Seperti jauhari yang begitu arif tentang mutu permata manikam, begitulah kehidupan seharian kita yang seharusnya bijak memilih antara yang tulin dan palsu.

Tambahan pula bila kita bergaul seharian dengan golongan yang suka bersikap lain di mulut lain di hati, terutamanya golongan artis.

Sifat jauhari mengenal manikam perlu diamalkan oleh golongan media khasnya, supaya mudah menjalankan tugas.

Tak payah susah-susah nak soal siasat atau selidik tentang ketulenan subjek yang kita tulis sebab naluri kita sendiri akan automatik dapat kesan samada seseorang itu berkata benar.

Kebiasaannya, 'Manusia tahan kias, binatang tahan palu', jadi seperti biasa, Kakak Tua akan berkiaslah hari ini.

Teringat Kakak Tua filem Indonesia Kiamat Sudah Dekat di mana diselitkan bagaimana hendak menguasai ilmu ikhlas. Bunyinya saja yang lain tetapi dari segi prinsip lebih kurang sama.

Lagi lama kita menjalani kehidupan di dalam industri hiburan, lagi terserlah sifat kepura-puraan orang-orang di keliling kita sehinggakan akan ada satu ketika kita sendiri akan hanyut oleh arus palsu ini. Nauzubillah!

Bagi pengamal budaya hipokrit ini agak sukar hendak meninggalkannya kerana sudah sebati dalam jiwa dan agak sukar pula bagi kita mengenal pasti sifat azali mereka.

Apa yang dituturkan dihadapan kita dan apa yang berlaku di belakang tabir adalah dua dunia dan cerita yang berbeza.

Tanpa malu dan segan, artis yang belum pun kenal erti kehidupan dan masih setahun jagung ini berani pula mencabar penulis sambil berkata, "Siapa yang fitnah, tolong tunjukkan bukti!"

Antara yang paling lantang menyuarakan ketidakpuasan hati dewasa ini artis jelita Fasha Sandha yang sering digosipkan dengan ramai lelaki tampan dan berpengaruh, tidak kira yang sudah berkahwin atau tidak.

Maka menyingalah Fasha meluahkan isi perutnya sehingga memberi kenyataan mencabar orang yang fitnahnya.

Keadaan Fasha tidak ubah seperti melompati pagar tiga hasta - nak lompat rendah, nak langkah tinggi, semuanya serba salah. Kasihan Fasha, hendak diam tak betah, nak bersuara takut orang tak percaya. Macam orang tenggelam puncalah.

Dari nada kenyataan yang dikeluarkan, Kakak Tua dapat mengagak betapa tertekannya jiwa Fasha ketika ini untuk menepis segala tohmahan.

Bila difikirkan balik, kita sendiri kena menjalani kehidupan dan secara tidak langsung menangkis segala tohmahan, dan tidak seperti yang dicemuh itu. Seandainya perlakuan kita selari dengan apa yang ditulis, maka 'azab'lah jadinya.

Dan bila di mulut berkata itu berita fitnah, hendaklah cerita yang menyusul di belakangnya bersifat sedemikian dan bukan sebaliknya. Bila kita berada di tempat dan khalayak yang mencurigakan, alih-alih keluar cerita yang tidak enak, siapa yang harus dipersalahkan?

Kalau perlakuan kita asyik berkepit, bergayut siang malam seperti belangkas tetapi yang terpacul di mulut, kami hanya berkawan, bukankah itu juga boleh mendatangkan gosip fitnah?

Lainlah seperti pasangan popular Fahrin-Linda Onn dan Khai-Rosma, pakai sedondon dan berendut manis bagai gula Jawa, ke sana sini berdua saja tapi masih enggan mengaku mereka ada menyimpan hati.

Sejarah banyak menyimpan kisah yang boleh dijadikan tauladan. Bila sudah berdua, tidak mahu mengaku, bila terang-terang sudah beranak juga enggan mengaku. Tapi bila anak sudah besar, tiba-tiba buat pengakuan, itu anak saya. Pelik sungguh!

Untuk artis muda seperti Fasha yang ibarat 'Masih berbau pupuk jerangau' kerana kurang pengalaman, belajarlah dari mereka-mereka yang lebih terdahulu makan garam.

Ini kerana 'Sedang rebung baik dipatah, jadi buluh melepuh jari.' Bila sudah jadi buluh, jangankan nasihat atau teguran, apa saja kiasanpun tidak akan berbekas. Nasihat yang elok ambillah dengan hati yang terbuka.'

Jangan menunjukkan keegoaan kerana kita tidak tahu bila kita akan jatuh dan meniti zaman kemalapan. Ketika itu nanti 'Manikam sudah menjadi sekam' - semuanya tidak berharga dan berguna lagi.

KAKAK TUA: Terpaksa menerima hakikat - Mara hinggap mara terbang, mara bergesel sambil lalu, enggang lalu ranting patah!

0 comments: