Thursday, May 15, 2008

Rupa boleh diubah, tabiat dibawa mati!

RENDAH gunung tinggi harapan - agaknya begitulah tinggi sekali harapan yang diletakkan oleh setiap peserta program realiti yang ingin memahat nama di persada seni.

Walaupun analogi yang paling tepat untuk menterjemahkan 'tarikh luput' mereka-mereka ini tidak lebih dari jangka hayat semangkuk mi segera - semasa panas cukup berselera dimakan, kalau dah sejuk, tepuk dada tanya selera.

Tapi itu hanya analogi Kakak Tua, mungkin tak sesuai diterima pakai. Jadi, tak payahlah ambil hati kerana tidak semesti semua orang beranggapan begitu.

Berbalik kepada harapan yang tinggi program realiti, kali ini Kakak Tua ingin sangat hendak menyentuh program realiti musim kedua Gang Starz yang diacarakan oleh Faizal Tahir dan Fara Fauzana.

Kemeriahannya lebih terasa musim ini mungkin kerana semua tried and tested formula musim dulu sudah diadaptasi dan diambilkira maka musim terbaru tampak lebih cantik susunan persembahannya.

Yang tidak berapa cantik cuma komen yang dilemparkan oleh juri tetap iaitu komposer Ajai. Baik dari segi sikap mahupun dari apa yang terpacul dari mulut Ajai, seperti tidak berapa elok untuk dicontohi.

Ketika di pusingan prelude minggu lalu bagi memperkenalkan setiap peserta, Ajai telah memberi komen tentang persembahan, lagu pilihan dan harmoni.

Selain dari Ajai yang jadi pengkritik, Kakak Tua perasan Gang Starz musim ini menjemput penyanyi/pelakon Singapura Sheikh Haikel. Haikel pula walau bercakap dalam nada normal dan boleh diterima, komennya tidak banyak membantu.

Tidak sangka pula dalam keghairahan memberi komen bernas, terkeluar perkataan 'pekak' pada satu kumpulan dari Thailand. Janganlah disebabkan mereka tidak faham bahasa kita dan terpaksa pula menggunakan translator, sesedap rasa saja kita mengeluarkan kata.

Siapa yang kena cubit, tentulah merasa sakit. Inikan pula dihina 'pekak'. Kalaulah kumpulan Thailand faham apa yang dicakap, tentu sedih hati mereka.

Sungguh tidak manis perkataan yang digunakan kerana walaupun untuk bergurau senda, tidak kena dengan tempat dan situasinya. Sudahlah kumpulan itu terpingga-pingga tidak faham bahasa, ditambah pula dengan keadaan keliling yang begitu asing, memang tidak wajar sungguh kita sebagai tuan rumah bersikap begitu.

Tahun ini pula merupakan kali pertama dua negara jiran, Filipina dan Thailand turut serta. Seeloknya kita lebih berhemah dan jangan sampai menjatuhkan airmuka tetamu. Menjadi pengkritik bukan bermakna kita diberi lesen besar untuk rembat saja apa yang tidak berkenan di depan mata.

Tutur kata perlu dijaga, ilmu di dada diturunkan sebaik mungkin dan jangan sesekali bersikap menghukum dan merendahkan seolah 'aku lebih hebat.'

Ada segelintir pengkritik atau juri yang mempunyai perangai sedemikian kerana sudah tabiat semulajadi - 'Tak air talang dipancung, tak emas bungkal diasah" main belasah saja dan tak segan-segan melakukan dan mengeluarkan kata pedas asalkan maksud mereka tercapai.

Saban waktu kita disajikan dengan kebiasaan begini oleh pengkritik popular seperti Adlin Aman Ramlie, Ogy Ahmad Daud, Paul Moss. Cakap pedas, pedih dan sampai ke tulang hitam. Yang terbaru masuk pakatan ini adalah Azmeer dan Ajai kot.

Kebiasaan atau norma begini sudah menjadi tabiat pengkritik yang 'disegani' ini. Perbuatan yang 'telah berurat berakar', tak mungkin berubah lagi. Walau ditegur sekalipun, tidak mungkin berubah kerana sudah jadi air mandi....

Tapi alangkah manisnya kalau ayat yang dipakai lunak didengar walau sarat dalam sindiran. Tidak perlu menggunakan ayat kasar dan biadap kerana itu bukan pekerti kita.

Kata orang, di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Bangsa kita bukankah terkenal dengan keindahan bahasa, maka kenapa tidak perkasakan ia. Kenapa dicemari dengan bahasa yang kurang manis kerana yang malu kita juga.

Antara negara serumpun, sememang tuturkata yang diucapkan oleh negara jiran seperti Indonesia dan Thailand, lembut gigi dari lidah.

KAKAK TUA: Rupa boleh diubah, tabiat dibawa mati!

0 comments: