Friday, May 2, 2008

Hujan panas permainan hari...

(13-03-2008 12:55:59 PM)
HUJAN panas permainan hari, susah senang permainan hidup. Begitulah selalunya kehidupan manusia ada kalanya senang dan ada kalanya susah.

Kisah Awie yang akhirnya mendapat hak penjagaan kedua anak perempuannya setelah berhempas pulas membawa kes itu ke mahkamah paling menusuk naluri keibuan Kakak Tua pada pagi hari ini.

Bukan apa, memandangkan 'kekalutan' kes ini menurut turutannya elok juga dibuat renungan bersama.

Setelah berbulan terpaksa membuka aib dan pekung di dada akhbar tiba-tiba semuanya boleh diselesai dengan mudah sekali apabila dibawa berunding.

Seandainya perkara ini difikir dengan lebih rasional sebelum dibawa ke mahkamah alangkah moleknya.

Tidak perlu mencuci daki di tengah laman. Itulah yang dikata orang tua-tua, 'Akal tak sekali datang, fikiran tak sekali tiba.'

Begitupun keputusannya dibuat setelah Arni Nazira sendiri mengalah dan mengangkat bendera putih.

Rasanya Kes Awie-Arni berebut anak di meja pengadilan dapat dielakkan seandainya kedua-dua bersepakat dan mengenepikan soal ego masing-masing demi kepentingan bersama.

Yang peliknya, keputusan pengadilan perlu diputuskan oleh orang tengah atau lebih tepat 'orang luar' seperti hakim, peguam dan saksi-saksi.

Itu belum lagi mengambil kira, golongan orang-orang luar di sana yang dengan rela hati bertindak sebagai hakim dan peguam tidak bertauliah, memberi pandangan dan pendirian masing-masing.

Mungkin senarionya tidak sama tapi 'moral of the story' tetap sama dengan apa yang sedang dilalui oleh pasangan 'pengantin baru' Lisdawati-Fauzi Nawawi di mana persoalan kesetiaan suami menjadi tanda soal dan si isteri pula diduga untuk melahirkan cinta tanpa cemburu bagi menjawab segala 'pertuduhan.'

Walaupun 'cool' dalam keterpaksaan, Lisda tampil membela diri pihak suami. Namun jawapan yang diberi lebih banyak membawa persoalan 'kenapa dan mengapa'. Kan kah lebih manis seandainya Lisda berdiam diri saja dan tidak bersuara?

Mungkin keadaan dirinya bak 'Membelah kepayang muda, dimakan mabuk, dicampak sayang' tapi TIDAK semua pertuduhan perlu dijawab.

Jika kita arif dengan permainan media, kita sudah tentu tahu apa yang akan disensasikan dengan 'fakta' yang lahir dari mulut sendiri dan akhirnya akan jadi senjata makan tuan.

Memanglah 'Hujan berpohon, panas berasal' tapi dalam isu rumahtangga rasanya tidak perlu orang luar ambil tahu.

Dan apabila kita tampil dengan hujah-hujah membela diri, 'kelemahan diri' akan tampak lebih ketara apabila ianya sering dimainkan dan disebut-sebut di dada akhbar ibarat 'hilang sepuh nampak senam' - jahat sahaja yang kelihatan.

Manis jauh sekali. Sebagai 'subjek' kita pula menjadi 'mangsa' dan akhirnya terpaksa menjeruk hati.

Pengajaran dan pengalaman silam banyak mengajar Kakak Tua untuk bertindak secara logika, berhemah dan sempurna. Dan 'silence is golden' dalam banyak keadaan.

Sebagai wartawan, Kakak Tua tahu sesuatu berita yang terjadi secara tiba-tiba akan panas dan dipanaskan lagi -'Hinggap bak langau, titik bak hujan,' maka berduyun-duyunlah wartawan yang akan mencari dan mengorek bahan berita.

Tapi bila difikirkan balik, berapa kerat yang ingin tahu kebenaran dan kesahihan sesuatu berita itu?

Lebih parah kredibiliti sesuatu berita itu apabila seseorang wartawan tersilap membuat perhitungan dan 'bet on the wrong horse' maka berita-berita susulan pula akan menjadi bahan fitnah.

Tanpa disedari, sikap prejudis akan menguasai diri kerana ingin membenarkan berita yang salah itu. Itulah sebenarnya permainan media.

Yang sering mendapat tempat adalah berita yang paling negatif. Selalunya, apabila dua pihak berbalah, yang lebih 'popular' dan lebih mesra dengan pihak media akan mendapat pembelaan sewajarnya.

Dan yang kurang popular terpaksa akur menerima kekalahan dengan penyesalan (mungkin juga dendam) yang berpanjangan.

Tapi sedarkah kita, realiti kebenaran bukan di tangan sesiapa (jarang sekali di tangan pihak media) kerana hanya Allah jua yang Maha Mengetahui. Orang jahat ini mempunyai banyak wajah dan 'hitam gagak tiada siapa yang mencelupnya' - percayalah.

Kesimpulannya, tidak perlulah kita mendabik dada berkata 'Akulah yang benar' atau 'Akulah yang teraniya' atau membuka 1001 keaiban pihak lawan.

Berdiam diri adalah senjata yang paling efektif diwasa ini dan dengan kesabaran kebenaran akan tampil juga menghadirkan wajahnya dalam berbagai bentuk. Wallahualam!

KAKAK TUA: Selalunya sudah habis akal, baru tawakal!

0 comments: