Friday, May 2, 2008

Putih dikejar, hitam tak dapat!

(27-02-2008 01:11:55 PM)
KEINGINAN hati manusia tidak ada batasnya, baka kata orang tua 'Nafsu tidak bertepi.' Memang susah hendak puaskan hati manusia.'

Perasaan inginkan lebih dari apa yang ada selalu menjadikan jiwa kita senantiasa bergelora dengan keinginan, kedudukan, kemasyuran dan darjat.

Istilah mudahnya, "tidak pernah cukup". Kalau sudah berada, hendak kaya lagi, Kalau dah sempurna nak cantik lagi dan kalau sudah terkenal, nak popular lagi.
Tiada kesudahan apa yang dikejar kerana semuanya bersifat sementara.

Baik dari segi rupa paras ataupun aspek material, manusia tidak pernah puas dengan apa yang ada.
Tengok saja apabila ditanya tentang album, lakonan atau persembahan, jarang sekali yang berpuas hati dengan prestasi yang mereka tunjukkan.

"Tiada titik nokhtah. Kalau sudah puas hati, kita tidak akan rasa tercabar untuk memberi yang lebih baik lagi!" - Ramai artis yang dipetik berkata begini apabila dibual bicara.

Mungkin kepuasan hati begitu subjektif untuk dikupas. Anak sungai lagikan berubah, inikan pula hati manusia dan 'Neraca palingan bungkal, hati palingan Tuhan' kerana pendirian manusia akan senantiasa berubah dan tidak ikut musim.

Barangkali juga, piawai yang dicipta oleh mereka-mereka ini begitu tinggi sehingga tidak pernah puas dengan apa yang dihasilkan.

Sebenarnya semua ini memerlukan kita mentarbiyah diri agar dapat menundukkan nafsu kita supaya berasa cukup dengan apa yang ada. Pendek kata, sifat kesyukuran perlu dipupuk.

Bersyukur dengan anugerah yang sedikit agar nikmat itu akan ditambah. Seandainya tidak, memang bukan bahagian kita di dunia ini.

Program realiti yang berlambak berada di pasaran sedikit banyak menguji ketahanan beberapa orang artis yang sudahpun menempa nama untuk turut serta.

Dengan alasan ingin meihat sejauh mana kemampuan masing-masing artis-artis ini masuk bertanding.

Semangat ingin bersaing dan melihat sejauh mana mereka boleh pergi mendorong artis-artis ini untuk turut serta. Maka tiadalah istilah serik di dalam kamus hidup mereka. Percaturan yang menanti di hadapan tidak siapa yang dapat menduga.

Rasanya, kalau nama sebesar Dayang Nurfaizah masih juga teringin nak memasuki One In A Million atau IKON, memang tidak berbaloi.

Alasan yang diberi memang tidak ada logikanya. Setakat ingin bertaruh adakah kemampuan suara kita bernilai 1 juta rasanya tidak berbaloi.

Bayangkan segala kudrat yang telah dicurahkan selama ini hilang begitu saja apabila diisytiharkan 'kalah' di tangan pencabar mentah seperti Suki dan Faizal Tahir.

Lihat saja pelawak Helmi Gimmik yang terang-terang 'dibelasah' oleh para juri profesional apabila masuk bertanding dalam Raja Lawak.

Habis semua kredibilitinya dan apa juga bakat yang ada langsung tidak diambilkira apabila dia hakimi oleh jutaan penonton dalam khidmat SMS.

Dan akhirnya Helmi 'ditolak' keluar. Sedangkan realitinya, Helmi adalah pelawak versatile yang cukup popular dan disenangi di kalangan tokoh korporat dan cukup berjaya sekali.

Inilah masalahnya apabila 'Ada sampan hendak berenang,' 'Ada tangga nak panjat tiang' dan dah 'Ada sirih hendak makan sepah'.

Mungkinkah perkara yang sama akan berulang lagi pada penyanyi rakaman Nur Shahila dan Siti Sarah yang memasuki OIAM musim kedua di mana keputusannya akan diketahui lusa ini. Intan Sarafina, walaupun sudah mempunyai beberapa album, awal-awal lagi sudah terkeluar.

Apakah nasibnya lebih baik selepas menampilkan kembali kemahirannya di pentas OIAM. Rasanya tidak.

Bagi stesen TV yang memberi laluan kepada artis-artis ini untuk 'mengasah' semula bakat mereka tentu selesa dengan kehadiran bintang-bintang yang sudah popular ini.

Formula atau trend memasukkan artis yang sudah sedia ada nama, rasanya sedikit sebanyak, dapat melariskan program realiti tersebut dengan menaikkan rating.

Kesudahannya, 'Kukur apa kepada kukur, nyiur juga yang binasa'. Begitulah selalunya. Mujurlah nama Dayang Nurfaizah lebih besar dari program OIAM itu sendiri.
Disebabkan itu, kesan 'negatif' kekalahan tidak terpalit padanya. Berlainan pula halnya dengan Helmi Gimmik dan Intan Sarafina.

Diharap jangan terasa dengan pandangan peribadi Kakak Tua ini. Lebih elok 'Sepahit-pahit mambu, kelatnya menjadi ubat' dari 'Sebangsa rotan airnya pahit' - Kata-kata nasihat yang pedas tapi bermanafaat itu lebih baik dari pujian-pujian yang mulia tapi kurang faedah.

KAKAK TUA: Syukur dengan apa yang ada...'Apa kurang pada belida, sisik ada tulang pun ada!'

0 comments: