Wednesday, May 7, 2008

Mencabut ubi, harus dengan akar-akarnya!

(07-05-2008 02:39:34 PM)
KITA kena pandai menilai cakap orang. Jangan ikut perasaan bila tengah kecewa atau marah.

Bila orang tua atau yang lebih arif daripada kita menegur, janganlah kita angkuh dan cepat bertindak dengan memberi kenyataan balas.

Kemungkinan besar, banyak kebenaran yang boleh didapati dari sebuah teguran dan nasihat. Jangan bersikap 'defensive' tak tentu pasal. Dengar dulu apa yang hendak disampaikan....

Lagipun, nasihat yang baik-baik kalau ditasak selalu akan termasuk juga....'Enak lauk dikunyah-kunyah, enak kata diperkatakan.'

Bila kita ditegur 'bertudung tapi macam tidak bertudung,' 'bersuami tapi macam orang bujang' atau 'bersifat kebudak-budakan kerana meminati Superman', terima dulu komen itu. Fikirkan kebenaran di sebalik kata yang pedih itu.

Lagi tinggi kedudukan kita, lagi ramai mata yang memandang. Lagi banyak 'cacat cela' yang dapat dilihat. Dari pakaian, tutur kata dan cara membawa diri semuanya akan diperhatikan.

Tengok saja Datuk Siti Nurhaliza. Belum bertudung, ramai yang mengesyorkan dia bertudung mengotakan janji yang pernah dibuat sebelum ini, yakni untuk bertudung.

Sekembalinya dari Mekah, ramai yang menantikan saat Siti bertukar imej ke Muslimah. Kini bila Siti bertudung, ada lagi yang tidak puas hati kerana cara pemakaian tudungnya yang tidak "sempurna" dan "ideal".

Terpulang pada Siti untuk mentarbiyahkan dirinya sama ada ikut cakap orang ramai, ikut hukum menutup aurat yang ideal atau ikut kata hati.

Nasib baiklah, Siti orangnya tidak cepat melatah. Sama ada dia terima sepenuhnya kritikan atau komen, hanya masa saja yang akan menentukan.

Sebagai wakil orang marhaen, pesanan Kakak Tua, apabila kita mendongak awan di langit, sesekali jangan lupa rumput di bumi.'

Kadangkala perasaan sayang boleh bertukar rupa kerana sikap artis itu sendiri. Suara yang sedap bak buluh perindu sekalipun tapi kalau sikap menjengkelkan, akan disedari juga satu hari.

Dalam kes Faizal Tahir Vs Mufti Perlis, Kakak Tua faham sangat kekecewaan penyanyi berimej 'Superman' itu yang terpaksa menghadapi kesukaran bertubi.tubi, lepas satu..satu.

Selama ini Kakak Tua selalu menyokong Faizal dari insiden berbuka baju hinggalah ke 'pengharaman' persembahan di Jom Heboh Perlis.

Walaupun Faizal kata dia terima teguran dengan hati terbuka namun bila dia mengeluarkan kenyataan yang dia tidak akan berubah kerana 'saya bukan hipokrit', hati tua ini terus berubah sayangnya dan terpaku cuba mencari 'di mana silapnya'.

Faizal tidak mahu mengubah imejnya kerana tidak mahu hipokrit Rasanya terlalu awal untuk sesiapapun kata yang kita tidak mahu berubah.

Tambahan pula apabila perbuatan yang 'tidak disenangi' sudah ditegur. Jelas sekali apabila kita milik umum, bukan semua orang suka apa yang kita pertontonkan, Faizal kena terima hakikat ini.

Jangan sebab ramai yang tampil (rata-rata artis yang seangkatan dan satu fahaman dengan Faizal) memberi sokongan ketika 'krisis' ribut dalam cawan dengan Mufti Perlis, Faizal terlepas pandang isu sebenarnya.

Suara yang baik, bakat yang besar harus diiringi dengan sikap yang molek. Tak rugi kalau kita merendah diri dan tolak tepi ego kita.

Faizal cukup bernasib baik kerana walaupun 'dihukum,' ramai yang bangun membelanya.

Contoh terbaik dalam AIM15 baru-baru ini. Bukan saja dua pengacara Afdlin dan Adibah Nor menyindir dan menyatakan 'protes,' pihak penganjur AIM15 seolah 'memberi restu' dengan menerbangkan 'Superman' Faizal untuk mulakan acara malam itu.

Ketika Adibah Nor melaungkan "Lepas ini semua orang akan kenal Faizal..." - hadirin bertepuk riang, memberi tanda setuju sindiran tajam yang ditujukan khas untuk MB Perlis yang pernah buat kenyataan tidak kenal akan Faizal.

Penghargaan empat trofi di malam AIM 15 seolah memujuk dan mengubat Faizal dan sekaligus menobatkan dia di persada seni.

Faizal harus ingat, yang menegur itu tokoh agama. Bila tiba soal agama, kadang kala kita boleh kompromi tapi selalunya tidak. Yang tidak manis ditegur, yang elok pula dibuat bandingan.

Orang terpelajar macam Faizal, kena tahu menilai intan, kaca dan permata.
Betullah kata Mufti, yang 'dok tunjuk-tunjuk jari lagu tu buat apa...'

Teguran yang dibuat oleh Mufti hendaklah diteruskan pada artis-artis lain juga umpama 'Mencabut ubi, harus dengan akar-akarnya' kerana kalau hendak membasmi 'kemungkaran' hendaknya sampai ke tuntas.

KAKAK TUA: Masak sangat perangai dan telatah artis - 'Dangkal telah keseberangan, dalam telah keajukan.'

0 comments: