Friday, May 2, 2008

Kisah Nabil yang unik!

(06-03-2008 12:16:33 PM)
MACAM ada satu tarikan apabila Kakak Tua mula-mula menonton program Raja Lawak musim kedua terutama bila terpandang wajah Nabil yang kelakar itu. Itupun selepas tiga minggu berlangsung, barulah kesempatan itu datang.

Ketika mula-mula melihat Nabil, pemuda berusia 25 tahun yang tampil dengan lawak selambanya, hati ini sudah mula mengagak inilah bakal Juara 'Raja Lawak' kerana 'X-Factor' yang dimilikinya.

Cara spontan dan lawak Nabil tidak menjemukanBukan saja paras rupa yang unik dengan telinga jenis lebar dan ketinggian yang melangkaui mata tapi cara spontan dan idea lawak yang dilontarkan Nabil tidak menjemukan.

Begitu juga dengan standard yang dicipta oleh Nabil sendiri, rasanya jauh dari peserta-peserta lain.

Inilah agaknya yang disebut karisma, 'aura' atau kehebatan tersendiri yang ada pada Nabil. Bekas 'Mat Despatch' ini bukan saja pandai berbahasa Inggeris, bijak mengambil hati penonton segenap lapisan dengan jenaka lucunya tetapi perwatakannya setakat ini masih sesedap mata memandang.

Tak tahulah kalau satu hari nanti semuanya akan berubah di mana apabila populariti yang dikejar di depan mata, hatipun mula jemu dengan permainan cerita dari media. Harap-harap tidak jadi begitu.

Segala yang terbuku di hati bagaikan terzahir bila Pengacara Nombor Satu Malaysia, Aznil Nawawi memberikan 'endorsementnya' minggu lepas.

Sekaligus mengangkat martabat peserta dari Seremban, Negeri Sembilan ini sebagai Raja Lawak yang ditunggu-tunggu selama ini. Jarang sekali Aznil akan memuji melangit.

Selalunya komennya tepat dan berbisa. Tentu sekali bakat yang ada pada Nabil cukup istimewa dan mujurlah ada platform Raja Lawak.

Antara ramai peserta yang bertanding sesama Nabil, yang paling ketara graf 'menurun' ialah Pak Tam. Ramai yang jemu melihat Pak Tam bagai rekod rosak setiap minggu. lebih malang apabila dia ditertawakan dan bukan lawaknya.

Kakak Tua sendiri makin rimas dengan lawak-lawak tak menjadi dari Pak Tam sehinggakan timbul rasa kasihan. Yang peliknya SMS yang Pak Tam dapat cukup hebat sehingga melayakkan dirinya hingga ke pusingan ke 9 minggu ini.

Rupa-rupanya, Pak Tam ini adalah ahli perniagaan atau 'butcher' yang agak berjaya di Australia dan Brunei.

Maka tidak hairanlah kiriman SMSnya cukup lebat mengalahkan peserta lain. Melainkan Nabil yang masih utuh tidak tergugat dengan pesaing yang lain.

Seperti Pak Tam, kumpulan XN3, Shah, Cham (kadang kala sahaja) begitu bersungguh-sungguh untuk membuat lawak 'try very hard to be funny' tapi sayang tidak menjadi. Sepatutnya di peringkat saringan lagi, bakat-bakat yang dipilih seharusnya sudah ada kekuatan tersendiri.

Bila bakat-bakat Raja Lawak yang kurang menonjol ini dihadapkan kepada barisan juri yang 'agak lemah' seperti Enot dan Harun Salim Bachik, maka jadilah kesimpulan seperti 'the blind leading the blind."

Melainkan Zaibo yang selalu memberi pandangan tanpa prejudis, jujur dan penuh 'substance' atau ilmiah, Enot dan Harun Salim (selaku Ketua Juri) cuma mengulangi saja apa yang Zaibo sampaikan.

Pelawak jemputan seperti Fauziah Nawi, Aznil Hj Nawawi dan Mamat Khalid juga banyak membantu memberi tips-tips. Musim kedua Raja Lawak juga lebih fokus pada 'syllabus'nya dan peserta-peserta diberi banyak panduan.

Raja Lawak musim ini akan tamat pada Jumaat depan dan Nabil bersama dua lagi peserta yang bernasib baik akan beradu persembahan di pentas Dewan Sivik Petaling Jaya jam 9 malam.

Kalau ikut dari sumber yang Kakak Tua dengar, kalah atau menang pihak Astro sudah membuat perancangan untuk menggilap bakat 'luar biasa' Nabil.

Ramai sudah mula membuat tempahan untuk melihat Nabil beraksi minggu depan termasuk makcik-makcik kampung di Negeri Sembilan termasuk dari Siliau dan Rantau. Begitu juga ada dua tiga tokoh korporat mengintai Nabil untuk 'booking' nya di majlis mereka nanti.

Betullah kata Aznil, pencarian Malaysia sudah terjawab dan di harap tuah akan bersama Nabil. Dan kereta Nissan Latio Sedan 1.8 Auto Premium akan dibawa pulang ke Seremban!.

KAKAK TUA: Tuah ayam nampak di kaki, tuah Nabil siapa tahu!

0 comments: