Friday, May 2, 2008

Jangan zalim bila menjatuhkan hukuman!

(24-01-2008 10:32:13 AM)
WALAUPUN bagi Kakak Tua perlakuan Faizal Tahir alias Superman membuka baju dan menconteng huruf S, simbolik initial Superman dan Smallville bukan satu 'jenayah' berat, ramai yang beranggapan sebaliknya.

Mungkin bagi mereka, Faizal telah melakukan sesuatu yang 'menyalahi' kebiasaan bak kata orang, 'Menumbuk di periuk, bertanak di lesung' - lain iramanya.

Yang dibuat lain, yang diharap lain dan kesudahan peristiwa itu telah memalitkan satu lagi sejarah buat OIAM dan semua artis agar menjadikannya satu tauladan.

Tapi hairan sekali kenapa begitu berat hukuman yang dijatuhkan pada Faizal. Seolah-olah sudah tidak ada lagi pengampunan buat ketika ini. Dari hukuman tiga bulan tidak boleh beraksi di pentas live, digugurkan dalam AJL hinggalah ke penahanan royalti Faizal.

Dan Faizal juga dikenakan hukum melakukan kerja sosial atau khidmat masyarakat selama 6 bulan.

Kenapa begitu cepat sekali memberi tindak balas ekstrim? Tidak ada lagi ke jalan perundingan. Bukan sedikit orang yang tertanya-tanya bagaimana pula salah laku artis perempuan yang membogelkan diri dengan rela dan membuat laporan kononnya gambarnya disuperimpose.

Artis-artis perempuan tidak pula diambil tindakan bila berkelakuan tidak senonoh sehingga mereka langsung tidak tercalit perasaan malu, malah berasa megah lagi.

Kesian Faizal. Kalau langit hendak menimpa bumi, masakan boleh ditahan dengan telunjuk?

Pada Faizal, Kakak Tua berpesan, lepas ni pandai-pandailah membawa diri. Kalau kita pandai meniti buih, selamat badan sampai ke seberang.Yang baik jadikan tauladan, yang tak elok jadikan sempadan.

Jangan ditentang matahari condong, takut terturut jalan tak berintis.Beringat-ingatlah selalu, jangan terpedaya dengan kehebatan diri dan mencari kemarahan orang lagi.
Bagi 'penyimpan mohor' pula, seharusnya dititip pesanan agar senantiasa bersikap adil.

Janganlah semut di seberang nampak, tapi gajah yang tergolek-golek depan CCTV langsung tak dikalis. Seeloknya kita memahat didalam baris dan berkata dalam pusaka. Ikutlah aturan yang betul bukan ikut sesuka hati dan nafsu amarah saja bila menjatuhkan hukum.

Tak payahlah dicari-cari lagi kesalahan Faizal dan terus-menerus mengaitkannya dengan apa saja hukuman yang terlintas difikiran. Itu zalim namanya. Sebaik-baiknya bila seseorang sudah mengaku melakukan kesilapan, kita buka saja lembaran baru.

Walaupun sering kali kita dikejutkan dengan berita-berita artis yang tak makan saman dan tak serik-serik melakukan salah laku. Balik-balik muka yang sama saja yang membuat silap. Buat silap, minta maaf, lepas tu buat lagi. Lama-lama kitapun naik meluat juga.

Nasib Faizal mungkin tidak sebaik Jamal, Saleem dan ramai lagi artis yang selalu saja diberi 'lesen besar' dan imuniti untuk buat salah dan semua orang sedia memaafkan.

Faizal artis berbakat besar yang disebut-sebut sebagai pelapis yang mempunyai masa depan cerah.

Impian Faizal masih lagi tidak kesampaian. Angan-angannya untuk menjadi Superman di atas pentas tidak direstui. Lantas dia dihukum.

Memanglah pelik dan sedikit lucu melihat gelagat insan bernama Faizal Tahir ini. Tapi menghukumnya dengan berbagai cara sungguh tidak adil.

Kelebihan ikan adalah radai, kelebihan manusia pula akal dan tiap-tiap manusia ada kelebihannya. Faizal yang hanya sempat menunjukkan kelebihannya 'membuka baju' dan menggelunsur, sudah dijatuhkan hukum.

Seharusnya apa saja kreativiti Faizal perlu dirujuk pada orang yang lebih arif agar ianya dapat disalurkan dengan cara lebih sempurna.

Stesen 8TV tidak seharusnya membunuh terus kreativitinya dengan cara begini. Kalau sayang 'anak' sekalipun dan ingin memberi pengajaran, janganlah sampai 'overboard'!

KAKAK TUA: Paling tidak suka bila 'kata yang benar ditidakkan, rahmat Tuhan dilarikan'.

0 comments: