Wednesday, April 30, 2008

Artis kita manja, nak 'tongkat'...

(24-09-2007 02:17:50 PM)
ARTIS kita dipinggirkan dan artis Indonesia seperti 'kaduk naik junjung'? Ye ke?

Kakak Tua sekadar ingin memberi pandangan dan tidak semestinya apa yang di tinta ini akan mendapat mandat semua kerana ini hanyalah satu pandangan peribadi saja.

Rocker paling popular di Malaysia, Amy Search (gambar) meluahkan rasa kesal dan geramnya baru-baru ini tentang isu di atas. Suaranya keras bagi bangkangan, menegakkan hak artis Malaysia.

Apa yang disuarakan oleh Amy sepatutnya dibantu secara sepadu oleh rakan-rakan artis yang lain namun ramai yang lebih suka bersikap tunggu dan lihat.

Atas alasan ini isu basi atau malas nak bersuara? Atau mungkin juga keadaan yang menimpa Amy tidak memberi kesan kepada yang lain...

Maka jadilah Amy seperti ayam jantan berkokok yang naik angin, memberikan pandangannya tentang 'provokasi' radio swasta yang kononnya meminggirkan artis Malaysia.

Tetapi sejauh mana graviti masalah ini? Kalau betul lah radio swasta mengamalkan sikap anak tirikan artis tempatan umpama anak kera di hutan disusukan dan anak di rumah mati kelaparan, terfikir jugalah sejak bila perkara ini berlaku?

Tapi benarkah situasi artis kita seteruk yang digembar-gemburkan atau sekadar satu luahan atau ledakan emosi sesetengah artis apabila merasa diri mereka dipersimpangan dilema atau di pinggiran kerana banyak perkara yang berlaku seperti album tak laku, pertunjukan pentas pun merosot dan kemunculan di TV pun jarang-jarang.

Bila semua faktor ini dicampur dan didarab maka fahamlah Kakak Tua kenapa dan mengapa artis kita bersikap seperti cacing kepanasan. Mencari atau memberi alasan apa sedang berlaku di dalam industri hiburan bagaikan memberi satu pentunjuk dan petanda yang kreativiti karyawan kita semakin haus dan pupus.

Mungkin juga peminat ingin berubah selera? Atau karya di luar selalunya hampir menyentuh hati dan kita sebagai peminat muzik terbuai dan terleka?

Dan mungkin juga langit tidak selalunya cerah dan mendung akan berarak pergi maka senario sekarang seperti satu FASA sementara yang pernah ditempuhi oleh industri kita ketika dihujani lagu-lagu dangdut, Bollywood dan irama padang pasir mahupun world music.

Seharusnya kita perlu muhasabah diri. Susah sangatkah bagi kita menerima hakikat yang kita belum setanding dengan komposer di luar sana.

Kalau orang filem sudah lama angkat bendera putih, kenapa orang dalam industri muzik masih degil hendak membuat pengakuan begitu.
Ini bukan soal kecil hati atau hendak ambil hati.

Kalau lagu kita TIDAK sedap, mutu lagu rendah, klise dan predictable atau masih di takuk yang sama dan lama, mustahil ia dapat memenuhi citarasa pendengar. Akurlah dengan rela hati yang kita perlu belajar dari 'kekalahan' ini.

Jangan asyik menuding jari menyalahkan radio swasta kononnya tidak patriotik. Betul ke radio swasta bersikap demikian atau ianya hanya satu lonjakan frustrasi yang tidak dapat dikawal?

Isu lagu Indonesia membanjiri corong radio sudahpun sampai ke pengetahuan Pak Menteri yang perihatin dan diajak bersama untuk menyelesaikan isu ini.

Manja sungguh artis kita. Untung sungguh kerana ada tempat hendak mengadu cuma terfikir juga sudah cukup layak ke masalah ini di bawa ke peringkat atasan? Atau perbuatan bermanja-manja ni seperti alah bisa tegal biasa, ibarat meminta tongkat untuk bertatih....

Lepas ada campur tangan dari ahli politik, selesaikah isu ini? Semuanya berbalik kepada persoalan demand and supply.
Buat macam mana sekalipun kalau masih ada permintaan, mereka akan tetap mencari juga walau dalam keadaan apa sekalipun. Macam tu lah yang terjadi dengan isu cetak rompak yang sampai kini tiada penghujungnya....

Apabila dua 'wira' dalam industri - penggubah lagu terkenal Ramli M.S dan penyanyi Anuar Zain cuba menyuarakan pandangan alternatif atau memberi restu apa yang berlaku, mereka dicap sebagai mengagungkan karya luar.

Bila Anuar berkata, "Jangan politikkan album saya..." setelah album terbarunya mengunakan khidmat komposer dari Indonesia dan menelan belanja besar, ramai karyawan kita seperti terpana.

Mungkin ramai komposer tempatan yang terkilan dengan pendirian Anuar. Lalu terfikir, apa sebenarnya salah Anuar? Bukan tidak pernah berlaku perkara yang sama di masa lampau.

Sheila Majid, Anita Sarawak, Ella, DJ Dave dan ramai lagi telah menggunakan khidmat komposer dari Amerika, India mahupun Mesir. Tetapi semuanya tidak pernah jadi isu.

Kenapa disempitkan fikiran kita dengan mencampur adukkan tahap profesionalisma dengan perasaan iri. Mungkin juga terlalu ramai yang cuba membaca subteks atau maksud tersirat.

Yang tersirat dan tidak berani dilafazkan secara terbuka adalah....komposer kita tidak sehebat dan setanding komposer dari Indonesia. Berapa ramai yang berani berkata begini....

Kalau dalam longgokan nama-nama yang hampir sama seperti Ajai, Andy Mok, Azlan Abu Hassan, Aubrey Suwito dan beberapa kerat lagi, salahkah kita memberi sedikit variasi pada warna muzik kita.

Firasat kita selalunya hampir tepat. Kalau hati kecil sudah berdetik "hebat sangat ke komposer dari seberang?..." tentulah ada kebenarannya dan hakikatnya tidak jauh dari itu.

Kalau begitu kata naluri, memang tepatlah sekali kerana kalbu kita tidak boleh membohongi kita.

Kenapa penyanyi seperti Jamal Abdillah, Alleycats, Datuk Sharifah Aini, Datuk M.Daud Kilau, Datuk Ahmad Jais, Datuk Siti Nurhaliza dan ramai lagi tidak pernah terasa diganggu gugat dengan permasalahan sebegini?

Bukan saja mereka masih laris dan lagu mereka masih diputarkan, persoalan lagu mereka dianaktirikan oleh radio swasta tidak pernah timbul.

Berapa kali Jamal keluar masuk dari Serenti tapi peminatnya masih setia membeli album dan menanti kemunculannya. Itulah kehebatan penyanyi yang tidak pernah takut dengan bayang-bayang dan tidak gentar untuk bersaing dengan penyanyi luar.

Setakat penyanyi dari Indonesia rasanya Jamal masih popular ke mana-mana...

KAKAK TUA: Lagu yang cantik dan indah tu akan berbekas di hati tidak kira dari negara mana....

0 comments: