Tuesday, April 29, 2008

Cinta EE-EF bagai empedu lekat di hati!

((03-09-2007 10:59:39 AM)
CINCIN emas takkan tampan bermata kaca, justeru pasangan romantis Engku Emran dan Erra Fazira cukup sesuai, secocok dan sepadan bila dijodohkan.

Ikan di darat, asam di laut - di SuriaFM bertemu jua. Kalau sudah jodoh, tak kan ke mana? Cakaplah apa saja, sudah begitu kehendakNya. Itulah yang dikatakan takdir yang tersurat dan hikmah tersirat di sebalik peristiwa pahit yang melanda.

Sebelum lautan tenang seperti sekarang, ketika cinta dua merpati ini di awang-awangan di saat lautan penuh gelora dan petir datang menyabung, yang mendapat tempiasnya adalah wartawan yang 'tidak berpihak' kepada EE-EF.

Si penulis yang cuba memberi rasional dan fakta dari pefahaman dan sumber yang sahih dituduh hilang pertimbangan, berat sebelah dan tidak adil. Dan Kakak Tualah antara penulis yang dikecam itu.

Namun, Kakak Tua tenang saja mendengar segala hukuman yang dilemparkan. Meskipun datangnya dari ibu saudara Engku Emran sendiri, penulis lirik tersohor Habsah Hassan yang bagaikan tidak restu, separuh 'murka', menjeruk hati dengan tulisan Kakak Tua.
Kini saat-saat bahagia Erra-Emran yang akan meneruskan fasa cinta baru hingga ke jinjang pelamin.

Sedikit pun tidak berbekas di hati kerana hemah fakta yang wajib dipelihara dulu.

Niat utama BUKAN untuk mensensasikan atau manipulasikan isu atau 'skandal'. Pembelaan orang yang 'teraniaya' dan Expose satu 'pendustaan' fokus utama penulisan.

Selebihnya, renung-renungkanlah sendiri. Lagi banyak mencari jawapan lagi banyak fakta yang ditemui. Justeru itulah yang dinamakan investigative reporting bukan ala Terjah.

Kini, jelas terbukti kesahihan berita. Bukan siapa salah atau benar yang perlu dicari tapi apa yang salah dan apa yang benar itu memberi tamparan hebat kepada mereka yang berkenaan.

Peristiwa 'putus cinta' Hans-Erra sudahpun berlalu. Hebahan pemberian jam Rolex yang harga SEBENARNYA adalah RM22K (itupun selepas discount) dan segala hadiah mewah 'cinta' lain sudah lama dipadamkan dalam data memori Erra mahupun Hans.

Kini saat-saat bahagia Erra-Emran yang akan meneruskan fasa cinta baru hingga ke jinjang pelamin. Khabarnya pasangan yang sama cantik dan sama padan, duduk sama rendah berdiri sama tinggi ini, akan diraikan dalam sebuah majlis pertunangan tidak lama lagi.

Sudah semestinya berita gembira itu disambut dengan riang oleh peminat dan keluarga Erra mahupun Emran. Apa tidaknya, pasangan EE-EF cukup sekufu sekali.

Bak kata orang diuji sama merah, ditahil sama berat - bagai cincin dengan permata, seperti tutup dengan cembul, lepat dengan daun, inai dengan kuku, lesung dengan antan.

Bertuah sungguh wanita secantik Erra disayangi dua jejaka tampan seperti balam dua sesangkar.

Walaupun Engku Emran cinta barunya, namun penangan 'penyakit cinta' mereka bisa merubah imej 'bersih' Erra selama ini dan tidak lama lagi akan dimeterai dengan ikatan perkahwinan sebagai ubat penawarnya.

Tiada lagi umpat keji, caci mencaci kerana pasangan ideal ini sudah ketemu jodoh mereka.

Dilema Hans tidak ubah macam layang-layang terputus talinya. Walau mengukir senyuman, manisnya tidak sampai ke hati.

Anggap saja mereka sudah kembali ke 'pangkal jalan'. Seharusnya kita 'memaafkan' keterlanjuran mereka menyembunyikan kisah cinta mereka atau apa saja salah laku yang pernah dibongkar oleh media selama ini.

Cinta EE-EF cukup romantis sekali bagai empedu lekat di hati. Sungguh simbolik perjalanan cinta dua sejoli ini. Mungkin juga cinta pandang pertama. Yang pasti dalam sekelip mata saja, dua hati sudah bertaut dan jodohpun semakin kuat. Tambahan berkasih sesama bangsa dan mendengar kata ibu tercinta.

Namun di sebalik keghairahan meniti hari bahagia berdua, masih teringatkah dengan kekasih lama Hans Isaac, hero idaman ramai wanita, yang bagai kehilangan cincin permata di lautan sepi? 'Rajuk'nya dibawa hingga sanggup meredah dan membawa diri, scuba diving nun di Sipadan, Sabah sana.

Dilema Hans tidak ubah macam layang-layang terputus talinya. Walau mengukir senyuman, manisnya tidak sampai ke hati. Walau terjun ke dasar lautan, karam hatinya tiada siapa yang tahu.

Jadi, janganlah pandai-pandai menjadi Pah Bedah, memadukkan Hans dengan pucuk muda seperti Fasha Sandha kerana janggal bunyinya. Lagipun memang tidak sepadan seperti tanduk bersendikan gading.

Tanyalah Hans, bukan senang hendak melupakan cinta yang terselit 'pendustaan' berkias pula dengan persengketaan, tuduhan juga salah faham.

Mungkin inilah yang dikatakan, cinta tidak selalu bersama jodoh TAPI jodoh selalu bersama cinta. Hans perlu sematkan ini dan berdoa didekatkan dengan jodoh yang sekufu. Mudah-mudahan.....

Pesan Kakak Tua, Hans kena percaya pada jodoh yang sekufu di mana lelaki budiman untuk wanita budiman dan begitulah sebaiknya....

Dan semua orang dijadikan berpasang-pasangan. Terfikirkah kita kenapa setiap anggota kita berpasangan.

Dianugerahkan dua kaki untuk berjalan, dua mata untuk melihat, dua telinga untuk mendengar, dua tangan untuk memegang dan banyak lagi anggota lain yang berpasangan kecuali sekeping hati? Dan sekeping lagi hati pada seseorang dan kita perlu mencarinya.

Jadi Hans tunggu sajalah 'sekeping hati' itu. Jangan dicari, ianya akan datang sendiri, percayalah.
Tengok saja macam Erra dan Engku Emran. Cinta mereka bagai 'empedu lekat di hati!'

KAKAK TUA: Terasa semakin dekat dengan cinta hati...

0 comments: