Wednesday, April 30, 2008

Sekarang tak cukup, besok tak habis!

(30-10-2007 11:31:45 AM)
RASANYA ramai yang tumpang gembira melihat cahaya gembira di wajah dua pasangan artis ketika diijab kabulkan baru-baru ini. Yang tua dibawa ke tengah, adat tidak dibelakangkan dan agama menjadi tunggak ikatan.

Alhamdulillah, itulah tanda hidup akan diberkati, Insya Allah.
Kiranya istilah nasi lemak buah bidara, sayang selasih hamba lurutkan... sudah tidak boleh digunapakai lagi.

Ia cuma satu bait lagu yang tak lapuk dek zaman. Minggu lepas, dua pesta kahwin yang bermandikan cahaya lampu, mendapat liputan besar-besaran.

Emran dan Erra selamat diijabkabulkan Khamis laluMeriah sungguh temasya persandingan 'sederhana' penuh mewah ala pasangan Engku Emran-Erra Fazira dan Lisdawati-Fauzi. Tambahan pula gandingan mereka amat secucuk dan serasi sekali.

Bagi kedua pengantin baru ini, lembaran baru alam rumahtangga baru bermula.
Bagaimana pula kisah lara pasangan yang mencipta pelamin cinta separuh jalan? Kakak Tua sekadar memberi contoh untuk diambil iktibar.

Sungguh taksub bila berkasih. Bercanda bagai tiada esok, biarpun diri bak 'tembikar pecah' tetap manis dipandang mata. 'Biarlah Rahsia' pada mulanya tapi 'Aku Tercipta Untukmu' kesudahahannya.

Bertambah manis bila ikatan kasih berakhir di jinjang pelamin. Biar ada yang menjeruk hati dan terhiris luka, semua tolak tepi. Sudah jodoh namanya. Temasya persandingan besar-besaran makan hari lamanya.

Kalau dewan hotel dikira kecil, padang bola sanggup dijadikan tempat pesta kahwin meraikan taulan. Jalan ditutup, dua tiga jenis kad kahwin dilayangkan. Maklumlah, resepsi dibuat di beberapa tempat tersohor agar terserlah lagi glamornya.

Ketika itu aliran 'kerakusan' duit bagaikan air. Alasan yang diberi untuk tatapan peminat dan sahabat handai, walaupun hakikatnya untuk kepuasan yang tidak bertepi di hari bahagia.

Hampir semua nama-nama di bawah ini mengikut rentetan peristiwa yang sama. Ku sangka panas hingga ke petang, rupanya gerimis di tengah hari. Karam di hati siapa yang tahu. Lagu yang dicipta untuk tersayang terus menjadi sepi dan bahan sumpahan.

Begitulah takdir penentu segala bagi pasangan yang kurang bernasib baik seperti Awie-Arni, Nurul-Ajai, Nash-Sosilawati, Noraniza-Fareez (sekadar memberi contoh beberapa nama).

Semua episod suka dan potret kasih ketika bersama sebagai pasangan bahagia hanya tingga lembaran sedih. Album berkasih sudah tidak mampu diputarkan lagi kerana menyesak jiwa.

Ketika berdua bagai belangkas, semua riak hati terukir suka. Tiada siapa yang dapat menggambarkan kegirangannya. Sehinggakan setiap perbuatan melebihi yang patut.

Setiap kata diikuti - 'Tak emas bungkal diasah, tak ada kayu, tangga dibelah.' Ungkapan kasih bagai tali yang tiada peghujung.

Yang cela langsung tidak tergambar dan hampir tidak terfikir seandainya celaka akan menyapa satu hari nanti.

Bila mana keindahan bertukar wajah, yang baik menjadi buruk, yang cantik nampak jelek, kasih sayang pun sampai ke titik perhentian. Di situlah realiti kehidupan bermula.
Ketika itu, benarlah umpama kata...'Sekarang tak cukup, besok tak habis'.
Lebih buruk bila jemu mula bersarang di hati. Bosan, jengkel dan rimas pula berganti. Suka berganti duka, dulu sayang sekarang benci.

Bagi pasangan yang baru merasa nikmat melayari bahtera, cuba abadikan pepatah di atas agar tidak kecewa satu hari nanti. Apa saja yang kita lakukan perlu bersifat sederhana. Berlebih-lebihan dalam apa jua situasi dan keadaan akan mengundang implikasi yang tidak elok.

Sekadar menyebut 'sederhana' tetapi hakikatnya masih berlebihan akan hanya mengundang orang berkata 'cakap tidak serupa bikin.'

Jangan pula persandingan itu bagaikan satu pertunjukan mengundang riak dan ujub di mana kitab Al-Quran dan Yasin sekadar hiasan untuk kelabukan pandangan. Besoknya si pengantin yang ayu jelita dengan hijab yang tersimpul molek menutup rambut bersalin rupa.

Hijab yang sekadar 'fesyen' di upacara akad nikah diganti pula dengan rambut ikal mayang dan selendang lace jarang diropol mengikut selera fesyen moden bagi upacara memotong kek bertingkat.

Venue Masjid pula diganti dengan 'garden wedding' yang ekslusif untuk kelompok yang berbeza. Inilah trend perkahwinan artis kita. Mewah dan sarat dengan glamor. Mendapat penaja pelbagai pihak sebagai mercu tanda paling popular.

Apapun pilihan yang telah dibuat, selayaknya 'tepuk dada tanya selera.' Siapalah orang tua macam Kakak Tua ini untuk menasihati. Diri sendiripun masih terkial-kial mencari bekalan untuk dibawa pulang....

Sekadar memberi teguran apa yang dirasa tidak elok diteruskan sebagai trend. Kalau ingin sederhana, biarlah dalam arti kata yang sebenarnya. Tapi mungkin juga istilah sederhana itu pada lain orang lain caranya.

Pada orang yang tak punya macam suku sakat Kakak Tua ni, hanya yang wajib dan termampu sahaja dibuat. Yang afdal dan sederhana seperti yang dituntut diutamakan.

Sekadar walimatul urus membuat kenduri menghebahkan perkahwinan sudah memadai. Tapi itu bagi golongan marhaen tak mungkin sama dengan golongan elit mahupun artis.

KAKAK TUA: Tidak tergamak menyuap nasi minyak bila 'terkalang di mata, terasa di hati.'

0 comments: