Wednesday, April 30, 2008

Berkata benar walaupun ia pahit untuk ditelan!

(18-10-2007 10:24:45 AM)
BAGI ramai orang, mood Raya semakin terasa. Namun bagi orang yang senantiasa berdosa, bulan ini membawa seribu keinsafan dan penyesalan seperti Kakak Tua.

Usia yang semakin bertambah, gelora jiwa yang semakin menurun dan keghairahan duniawi yang semakin surut, membuat Kakak Tua beraya ala kadar saja.

Namun di kejauhan perasaan ini, masih sempat menjengah keghairahan pihak stesen menyambut Raya dengan menghidangkan juadah santapan rohani berupa program hiburan.

Janggal pun ada dan agak terpana melihat betapa rancaknya artis kita meraikan lebaran tanpa perlu disuruh dan dipaksa.

Pakaian glamor dan aksi bermaaf-maafan yang tidak payah menurut skrip cukup menjadi. Sikap yang dianjurkan dalam Islam supaya bermaaf-maafan dan menyemarakkan lagi silaturrahim sesama Islam sangat digalakkan dan merupakan perlakuan spontan sepanjang bulan Raya.

Maka beraya sakanlah artis-artis kita di kaca TV dan di hadapan jutaan penonton. Dan sebagai penonton, kita jadi terhibur dengan apa yang dilihat. Berkesan atau tidak, ikhlas atau tidak, mana mungkin kita dapat selami.

Yang pasti, semua jadi saksi tentang kemaafan yang tertera di kaca TV. Begitu juga dengan hiburan 'sukaramai' seperti Senario Melodi, Cit Cat Azwan dan Joget Lambak bersama Farah (sekadar memberi contoh) turut mencuit hati.

Memanglah tidak dianjurkan kita beraya di depan TV tapi dek tiada apa yang menarik ketika itu, terlepas pandang jugalah apa yang tersaji di depan mata.

Mas pernah menafikan kisah rumahtangganya dengan Aman Graseka melahirkan anak serta bercerai, tetapi akhirnya membuat pengakuan yang dia punya anak perempuanAda beberapa orang personaliti yang muncul di slot Raya yang membuat Kakak Tua terfikir tentang sepotong hadis Nabi SAW..."Berkata benar walaupun ia pahit untuk ditelan."

Otak beku ini bagaikan mencari satu jawapan apa sebenarnya yang terjadi dalam kehidupan artis-artis ini. Adakah tamparan kehidupan masa lalu memberi pengajaran atau ianya sekadar satu lagi episod sejarah silam, yang harus dipadam dan dilupakan dari benak mereka? Wallahu'alam.

Melihat kelunakan suara penyanyi dangdut Mas Idayu dengan stail uniknya memegang mikrofon terus teringat kesungguhan penyanyi genit ini menafikan kisah dia berumahtangga dengan pelakon Aman Graseka, melahirkan anak serta bercerai, satu ketika dulu.

Tiba-tiba saja setelah sekian lama hidup dalam penafian, Mas Idayu dengan rela hati dan tanpa rasa berdosa menipu hidup-hidup wartawan dan peminat membuat pengakuan yang dia punya anak perempuan.

Tidak tahu siapa yang bodoh dan diperbodohkan? Kesian pihak media yang terasa diperbodohkan terpaksa telan saja bulat-bulat semua ini. Mungkin juga mati akal untuk berbuat apa-apa kerana mana mungkin, ada manusia normal yang sanggup buat begini.

Lain pula ceritanya dengan penyanyi dangdut yang satu lagi ni, Ifa Raziah. Terang-terang buat pengakuan cucuk Vitamin C atau botoks untuk mencantikkan paras rupa sehinga menjadi bahan usikan nakal pengacara Azwan Ali.

Sejujurnya Ifa seorang yang jujur dan naif. Tapi janganlah sampai sanggup 'menjual maruah' diri hanya kerana glamor.

Agaknya, Ifa tidak pernah terfikir untuk cakap berlapik atau berselidung. Mungkin juga itulah stail Ifa meraih publisiti murah.

Bak kata seorang wartawan senior, Ifa selalu mendapat publisiti murah kerana perlakuan yang 'salah'.

Bila berbicara 'berkata benar walaupun ia pahit', tidak bermaksud menjatuhkan atau membuka aib orang sepertimana yang selalu dilakukan oleh Azwan Ali. Tapi kita juga tidak boleh salahkan Azwan 100 peratus, kerana pihak artis merela dan meredakan keadaan jadi macam tu.

Lagipun, Azwan jadi terkenal sekian lama kerana 'kepintaran'nya mengolah soalan cili
Ifa dikatakan selalu mendapat publisiti murah kerana perlakuan yang 'salah' padi. Orang yang dah biasa dengan cara Azwan tidak akan melayan pelawaannya untuk menjadi artis jemputan melainkanlah mereka suka kisah peribadi dijejes dan dibentangkan untuk tatapan umum.

Sehingga kini, kita harus bangga pengacara yang seorang ini masih mengekalkan trademarknya mengutara soalan-soalan panas, dalam kelambu dan dalam kain sehingga secara sedar - menjatuhkan martabat artis-artis jemputan, dan secara tidak langsung kredibiliti diri sendiri.

Bagi Kakak Tua lah, yang dimaksudkan dengan 'berkata benar walaupun ia pahit' adalah mengaku hakikat yang kita pernah berbuat khilaf dan terlanjur dalam perkataan dan perbuatan, agar apa yang pernah dilalui itu menjadi cermin di masa depan.

Bukannya terus-terusan hidup dalam puran-puraan. Cukup sekadar mengaku kesilapan itu pada diri sendiri, tidak perlu dihebahkan. Tapi jangan pula menceritakan yang sebaliknya di dada akhbar.

Dalam kita menghidupkan ukhuwah sesama kita, renungkanlah kesilapan diri sendiri. Kalau yang pernah berlaku curang tu, hentikanlah lakonan yang tidak menjadi tu. Jangan disakiti lagi hati orang yang pernah dianiaya.

Bagi orang yang telah dan akan mendirikan mahligai di atas kehancuran dan kekecewaan orang lain, ingatlah kita akan dihisab walau di mana jua kita berada.

Yang pernah 'mencuri' suami atau isteri orang, belajarlah dari kesilapan dan takdir terkini. Bagi anak-anak yang menderhaka, balasannya amat pedih. Ingatlah murka ibu, murka Allah.

Begitu juga dengan mereka yang senantiasa bergelumang dengan dosa dan maksiat. Dan yang terbiasa dengan pembohongan yang dicipta sehingga alpa tentang apa yang benar, apa yang tidak, cepat-cepatlah meletakkan titik nokhtah.

Semua ini sekadar peringatan Ramadhan yang telah pergi dan bulan Syawal yang menjengah.

Di kesempatan ini, Kakak Tua ingin menuntut ampun dan maaf pada mereka yang pernah terusik, tercalar dan terganggu kehidupan mereka dengan kata-kata melampau dan menyentuh perasaan Kakak Tua terutamanya Datuk Sharifah Aini, Azean Irdawaty dan Uji Rashid.

Bagi mereka yang pernah membuat onar dan melakukan kezaliman fisikal, perbuatan juga perkataan pada diri yang tua ini, Kakak Tua telah lama maafkan.

Meskipun pernah diludah, diumpat, dimaki, difitnah dan dikeji, Kakak Tua anggap semua itu kifarah - asam garam dan balasan jiwa yang senantiasa berdosa.

KAKAK TUA: Hanya jiwa yang kuat sahaja dapat memberi kemaafan!

0 comments: