Tuesday, April 29, 2008

Natasha ibarat 'Patung Cendana',,..

(11-09-2007 01:11:30 PM)
TIDAK ada yang lebih bermakna dari membaca berita hiburan yang ada banyak 'subteks.'

Apabila Natasha Hudson 'diboikot' oleh semua wartawan di sebuah sidang akhbar baru-baru ini, Kakak Tua membuat andaian dan membaca perlakuan ini secara 'literal' sebagai satu tindak balas dari perbuatan Natasha yang 'sombong dan angkuh' baru-baru ini.

'Kesalahan' Natasha yang tidak mengundang wartawan dan juga tidak 'menghormati' wartawan di majlis perkahwinannya di tempat semewah Carcosa Seri Negara tempoh hari meninggalkan kesan yang begitu mendalam.

Kiranya, ramai jugalah hati wartawan yang terguris termasuk Kakak Tua sendiri.
Cuma Kakak Tua disebabkan sudah tua, melahirkan kemarahan stail orang tua-tua, marah nyamuk kelambu dibakar.

Aksi menarik Natasha dalam filem terbarunya Tipu Kanan Tipu KiriDisebabkan terluka dan tersentuh kerana adik kesayangan Nor Akmar Samudin diperlakukan sebegitu, Kakak Tua terpanggil menulis dengan panjang lebar.

Ramai yang salah tafsir artikel yang ditulis. Bukan sekadar menegur tapi hati berbekas dan tercalar kerana adik tersayang yang bukan calang-calang pemberita seperti terkapai-kapai, tiada pembela.

Mungkin kasar bunyi teguran itu sehingga mengundang perdebatan yang berpanjangan sehingga kini tapi itulah naluri ikhlas seorang kakak. Yang telus itulah yang menyebabkan kepedihan di hati.

Bukan hendak mengulas perbuatan 'memboikot' Natasha atau cara pemboikotan itu dilakukan.

Cuma teruja dan ingin berkongsi maksud yang tersirat atau 'subteks'nya yang antara lain membawa makna...."Natasha Hudson TIDAK penting" dan "Tiada Maaf Bagimu!"

Ini cuma dua subteks yang dapat Kakak Tua kongsi bersama. Selebihnya takut dituduh jadi batu api dan api dalam sekam pula.

Secara tidak langsung, ianya membuktikan bahawa wartawan hiburan kita boleh bersatu untuk satu-satu tujuan. Dalam hal ini mereka sanggup gang up untuk mempamerkan ketidakpuasan hati terhadap perlakuan Natasha.

Difahamkan, Natasha bagaikan terkedu dan terkebil-kebil bila tiada yang menghiraukannya. Kehadirannya umpama Patung Cendana, sekadar hiasan atau back Natasha bak 'patung cendana' di majlis yang diboikot wartawandrop sahaja di majlis itu.

Bukan tidak kasihan tapi itulah padahnya apabila kita sendiri tidak menghormati dan menghiraukan perasaan orang lain tempoh hari. Kini bila senarionya terbalik, mungkin Natasha akan lebih perihatin selepas ini.

Rasanya tentu Natasha rasa malu dan terhiris perasaannya kerana tidak diumpamakan oleh wartawan. Situasinya tak ubah seperti pepatah Inggeris...What goes around comes around!

Itu semua hukum karma.Wajar atau tidak, boikot itu dilakukan bukannya satu isu kerana sekurang-kurangnya wartawan hiburan kita menunjukkan kuasa sebenar adalah di mata pena.

Konfrantasi secara diam beginilah yang menunjukkan 'anjakan paradigma' para wartawan. Lain kali, artis-artis yang teringin mengikut jejak langkah Natasha akan fikir 10 kali. Setidak-tidaknya terbela juga adinda Nor Akmar...

Pakatan ini secara tidak langsung mengingatkan Kakak Tua kegemilangan sewaktu menjadi 'rookie reporter' di awal tahun 80an ketika membuat liputan sidang akhbar penyanyi Indonesia Hetty Koes Endang di sebuah hotel di ibu negara.

Kebetulan dua hari sebelum itu, penyanyi kesayangan ramai Malaysia, Sheila Majid telah diberi layanan kelas dua oleh wartawan di Indonesia.

Di sebabkan 'terlalu marah' dan 'ingin membalas dendam', kumpulan wartawan hiburan diketuai oleh sifu-sifu seperti Fauziah Samad, Saodah Ismail, Muzlina Abu Bakar dan beberapa nama lagi telah melancarkan satu pakatan boikot ke atas Hetty.

Sudahlah Hetty 'diserang' dengan soalan-soalan yang langsung tidak ada kena mengena dengan sidang akhbar, Hetty menjadi 'punching bag' disebabkan kesalahan media Indonesia.

Selepas bertanya selama 10 minit bertalu-talu tanpa mempedulikan jawapan dari Hetty, Fauziah atau Jee telah menyeru semua wartawan meninggalkan majlis.

Dalam sekelip mata sahaja, semua wartawan yang jumlahnya tidak kurang dari 20 orang telah mengosongkan tempat duduk masing-masing. Sambil meninggalkan majlis ada satu dua wartawan yang membuat hingar dan bersorak, menyuruh Hetty 'balik Indon.'

Kakak Tua pula yang baru setahun menjadi wartawan ketika itu, turut disergah kerana asyik menikmati hidangan, supaya meninggalkan majlis serta merta.

Begitu hebat sekali uniti dan gabungan kesemua wartawan hiburan ketika itu. Tidak ada istilah akhbar perdana atau picisan mahupun majalah, yang penting semangat setiakawan dan bersatu itu yang penting.

Ingatkan dah habis majlis, masing-masing akan bawa haluan sendiri pulang ke tempat kerja masing-masing. Rupanya tiba di perkarangan lobi, semua wartawan diberi briefing untuk highlight story 'boikot' Hetty agar berita itu yang akan sampai ke pihak media di Indonesia.

Seperti yang dijangka, selang beberapa hari selepas itu, kami diberitahu yang pihak sana 'ingin berdamai'. Tekanan yang diberikan oleh pihak wartawan waktu itu cukup menginsafkan dan meninggalkan kesan yang bukan sedikit sehingga kini.

Peranan wartawan hiburan bukan setakat menceritakan kebenaran, mencari kebenaran tetapi membetulkan apa-apa yang tidak benar. Dari soalan yang ditanya dan homework yang dibuat boleh memberi gambaran sebenar subjek yang ditulis dan ke arah mana sesuatu penulisan itu.

Wartawan hiburan dulu lebih gungho, berani dan sanggup mempertahankan maruah sesuatu artikel meskipun diumpat keji, disaman atau dimaki sekalipun. Wartawan kini lebih 'berhemah.'

Terlalu banyak persoalan yang timbul, terlalu banyak misteri diundang apabila sesuatu penulisan itu tidak telus.

Jangan fikir kita menulis sesuatu kebenaran untuk mengaibkan artis atau personaliti tetapi atas dasar keperincian sesuatu fakta dan detail, semua ini perlu diterangkan.

Seperti 'percanggahan fakta' tentang usia perkenalan Erra-Emran yang kononnya baru mengenali hati budi masing-masing tiba-tiba terus bertunang, status perkahwinan sesetengah artis mahupun kenapa sesuatu konsert itu dibatalkan.
Tidak ramai wartawan kini yang cenderung kepada 'investigative reporting.'

Cerita sebenar banyak diselindung, ditapis dan disaring. Bila sampai ke pembaca yang bijak budiman, ianya akan mengundang lebih banyak persoalan.

Dan lebih banyak ditulis mengenai subjek sedemikian, akan bertambah komplekslah jadinya.

Tapi jangan pula soalan 'filler' atau remeh-temeh jadi topik utama macam di Melodi minggu lepas. Soalan peribadi yang diaju kepada aktor terkenal Eman Manan samada dia sudah bertunang memanglah akan mengundang reaksi angin satu badan.

KAKAK TUA: Boikot adalah alternatif terakhir untuk membetulkan sesuatu keadaan!

0 comments: