Wednesday, April 30, 2008

Bila Hati Telah Retak...

(26-09-2007 10:14:49 AM)
ENTAH kenapa ketika membelek cerita perpisahan rakan artis, tiba-tiba saja ingatan Kakak Tua terus ke lagu Bila Hati Telah Retak.

Mendayu-dayu suara emas Allahyarhamah biduanita terkenal Puan Sri Saloma mengalunkan lagu ini. Kesannya menyesak jiwa walaupun dalam durasi yang cukup pendek jangkauan 2 minit saja.

Mungkin juga lagu ini akan mencipta kenangannya tersendiri jika hati terluka milik Fauziah Latiff, Hans Isaac dan Nash Lefthanded mendengarnya.

Agak nostalgia bila terkenangkan rakan artis yang berada di fasa dilema, menghadapi saat getir berpisah dengan orang tersayang.

Kalau dulu, berjarak serasa hilang, bercerai serasa mati, kini lain pula ceritanya. Bukan senang berputus kasih dan terlalu mudah melafaz marah bila dua hati sudah berpaling.
Bila Hati Telah Retak tiada lagi jalan kembali....

Mungkin sebab itu juga bait lagu ciptaan Ibrahim Bachik dalam filem keluaran Filem Negara tahun 1981 yang juga menobatkan Rubiah Suparman sebagai Aktres Terbaik pada Filem Festival Malaysia ke 4, amat mengesankan.

Sepintas itu, terbayang riak-riak duka di wajah Hans, Gee dan Nash. Bila bersama anak-anak tersayang mungkin sendu mereka berpanjangan. Bait luka lagu ini makin tepat dan menghiris hati.....Bila Hati Telah Retak, hidup berteman si airmata, bila laut tak bermakna, segunung pujuk tak berguna.

Itu belum lagi kiasan indah lagu Gee dalam Teratai Layu Di Tasik Madu seperti sebuah hamparan doa mahupun Pada Syurga Di Wajahmu oleh Nash yang tercari-cari isteri sejati meskipun masih belum diperkenankan.

Tiada siapa yang dapat menjangka 'Ku sangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari. Lain yang dipohon, lain yang diharap tapi kesudahannya sebuah cerita sedih.
Hans telah lupa luka lamaInilah takdir sebuah perjalanan insan.

Tidak diduga dia menyapa. Cengkaman batin yang menyiksa hanya tinggal memori semalam dan bila cinta telah berkecai, kenangan hanya racun berbisa.

Apa daya untuk melenyapkan sebuah memori kerana ketiga mereka merupakan selebriti dan public figure yang terpaksa menelan segala kepahitan dan meneruskan kehidupan meskipun yang terpapar akan merosakkan imej yang dibina bertahun lamanya. Tapi itulah nilai yang terpaksa dibayar untuk sebuah nama.

Tambahan pula bagi Gee dan Nash, pengalaman melayari bahtera bukan kali pertama. Parut yang lama berdarah kembali. Ditelan pahit, dibuang pun pahit. Justru, pilihan cukup terhad. Mustahil dapat berdiam diri bila kisah peribadi dijejes merata. Kalau dapat pasangan yang berhemah, kurang sikit malu yang ditanggung.

Mungkin Gee bernasib baik, segala hempedu dapat ditelan. Jauh dari rentak gosip dan dek kental jiwa, Gee mampu mengharungi semua. Walaupun sesekali, kelopak jernih menghiasi wajah jelitanya bila terkenang dua cahayamata comel yang sedang berbahagi kasih.

Kini, bahtera indah ciptaan Nash-Sosilawati pula sedang hebat diuji. Tanpa campurtangan dari media dan sesiapapun, diharap kedua pasangan yang cukup berpengalaman dalam alam rumahtangga ini dapat menyelesaikan kes mereka secara rasional.

Ibarat tarik rambut dalam tepung, rambut jangan putus tepung jangan berselerak. Begitu juga jangan sampai yang buruk tersasar, yang baik terpadam. Di tengah kemuliaan bulan Ramadhan, mungkin ini satu dugaan yang terpaksa ditempuh menguji kesabaran dan ketabahan iman.

Jangan diikut bisikan syaitan, meneruskan maksud untuk memuaskan hati amarah. Tiada apa yang hendak dimegah kalau sekadar menghebah cerita dalam kain. Yang malu kita juga. Contohilah Tengku Zawiyah, bekas isteri Datuk Khalid Mohd Jiwa. Biar robek hati yang lama, belum terniat memalukan sesiapa.

Jangan sampai semua rahsia suami isteri yang terkunci rapi selama ini terburai di dada akhbar. Petunjuk di bulan mulia sudah cukup memberi pengajaran untuk mereka yang lembut hati.

Usia 10 bulan dalam alam rumahtangga Nash-Sosilawati, belum tentu hilir mudiknya lagi dan seharusnya keputusan yang hendak diambil biarlah berhambakan tangan, bersaksikan mata dan berhakimkan hati.

KAKAK TUA: Bila Hati Telah Retak, bila budi tak bernilai jalan mudah hanyalah perpisahan...

0 comments: