Wednesday, April 30, 2008

Mulut berkata riba menanti

(17-09-2007 11:29:35 AM)
SEDIH bila melihat kepincangan moral sesetengah artis kita yang semakin menjadi-menjadi. Perkara yang mungkar bagaikan satu kemegahan dan salah laku seperti satu kemestian dalam resume mereka.

Itu belum lagi disebut satu persatu kekhilafan yang disengajakan yang seharusnya dibendung.Bila disebut 'salah laku', penafsirannya agak berbeza antara satu sama lain.

Pada sesetengah orang aksi bercengkerama Ashraf Sinclair dan pasangannya Bunga Citra Lestari di tepi pantai menjolok mata dan tidak wajar bagi orang Islam. Bagi yang sudah biasa dan muak dengan senario begini, itu adalah adegan biasa-biasa saja.

Begitu juga dengan sambutan ulang tahun pertama perkahwinan Datuk Siti Nurhaliza dan suaminya Datuk Khalid Mohd Jiwa. Bagi yang meminati Siti, ianya satu berita gembira tetapi bagi mereka yang sudah hilang minat selepas beliau berkahwin, berita itu membuat perasaan bercampur baur.

Bagi Kakak Tua, seandainya sambutan itu tidak dihebahkan, rasanya lebih baik. Malah bila episod ini (siaran tertunda) disiarkan pada petang kita menyambut bulan Ramadhan oleh TV3, bertambah kacau perasaan Kakak Tua.

Mustahil pasangan sehebat ini tidak tahu menjaga sensitiviti....Untuk apa dan mengapa dimasyurkan siaran ini Kakak Tua pun tak faham. Seandainya untuk menunjukkan betapa romantisnya mereka berdua, memadailah hanya kalangan famili dan sahabat sahaja diundang dalam keraian.

Hebahan yang melampaui batas ditakuti membuat ramai yang salah tafsir tujuan sebenar diadakan majlis. Bila sudah menjadi satu pesta dan sambutannya lebih dari hebahan, ditakuti akan mengundang perasaan riak dan ujub.

Lagipun, banyak hati yang perlu dijaga. Apabila kita membina kebahagiaan dari sebuah kehancuran ditakuti kesudahannya tidaklah elok dan manis.

Orang tua-tua pernah berpesan, sebelum kita melakukan sesuatu kita perlu berfikir 10 kali.Dan ada pepatah lama yang berbunyi, Mulut berkata, riba menanti -- Bila kita berkata atau melakukan sesuatu pada seseorang hari ini, mungkin besok hari kita pula. Lebih kurang begitulah maknanya.

Inilah ungkapan yang perlu diingat oleh semua orang agar tidak ambil mudah sesuatu yang berlaku. Seandainya kita melihat kemusnahan sebuah institusi perkahwinan atau perhubungan ambillah iktibar kerana ia mungkin berlaku kepada kita satu hari nanti.

Apabila kita menyakiti, satu hari kita mungkin disakiti. Bila kita menzalimi, satu hari kita akan dizalimi. Bila kita meninggalkan kekasih yang setia, mungkin kita pula akan ditinggalkan satu hari nanti.

Selamilah hati mereka yang 'dizalimi' - isteri yang diceraikan, mangsa pada saksi palsu, mereka yang difitnah dan banyak lagi kesalahan sesama manusia yang kita lakukan saban hari.

Tidak mustahil, pelapis baru seperti Fasha dan Erra juga yang sedang mengecapi zaman kegemilangan akan merasai zaman kesuraman.

Pernahkah terfikir bagaimana pilunya hati sang primadona atau diva yang pernah mengecapi zaman kegemilangannya dan kini sedang meniti zaman kesuraman? Tidak mustahil perkara begini akan dirasai oleh pelapis baru seperti Siti, Erra, Fasha, Fazura atau Jac sekalipun.

Berapa ramai di antara kita yang di dalam keadaan sedar merelakan dan meredhakan segala perkara ini berlaku tanpa mengambil pengajaran.

Mungkin di saat ini, Datin Natasha Hudson sudah merasakan kepedihan bagaimana rasa terasing bila tidak dipedulikan oleh pihak media. Nasib yang ibarat putaran roda meletakkan dirinya ditempat yang pernah dirasakan oleh si pemberita.

Pertelingkahan atau perselisihan yang berlaku wajar diselesai secara baik dengan melantik orang tengah agar ianya tidak berpanjangan kerana kita semua bersaudara sesama Islam.

Industri kita yang kecil dengan karyawan yang tidak seramai mana membuatkan sesuatu kes atau isu yang berlaku akan kesampaian juga ke pengetahuan kita.

Jadi yang bermasam muka dan berkonfrontasi tu ambillah inisiatif untuk berdamai. Ingatlah, tidak seorangpun yang lebih mulia dari yang lain kecuali dalam taqwa dan beramal soleh.

Jangan ingat yang bertudung litup lebih mulia dari yang tidak bertudung kerana yang penting adalah amalan bukan apa yang dipamer di khalayak ramai. Darjat atau kemuliaan kita bukan ditentukan oleh mata pena.

Namun, apabila sesuatu perselisihan itu menemui jalan buntu dan tiada jalan keluar, kembalikan persoalan itu kepadaNya kerana itulah yang terbaik.

Kebenaran manusia itu amat relatif sedangkan kebenaran hakiki datangnya hanya dari Allah. Dan kita akan terkesan juga satu hari nanti. Menurut kita benar menurut orang lain belum tentu. Hari ini benar, besok belum tentu. Hari ni popular besok belum tahu.

Bila didatangi sesuatu masalah renungilah dulu kelemahan diri. Jangan cepat membuat keputusan atau mengeluarkan statement membela diri. Seandainya langkah kita melanggar kebenaran agama, mohon maaflah dengan ikhlas. Jika sikap ini diambil, insya Allah setiap langkah akan menjadi ibadah.

KAKAK TUA: Bila kita anggap mudah segala kesalahan, itu tanda hati sudah mati!

0 comments: