Wednesday, April 30, 2008

Jangan bercermin di air yang keruh!

(28-11-2007 02:29:29 PM)
SATU penyakit manusia terutama kaum perempuan ialah mereka tidak pernah puas dengan nikmat yang diberi dalam apa keadaan sekalipun. Selalunya nafsu melebihi segalanya. Nafsu dan keghairahan untuk kelihatan cantik dan memikat adalah kemuncak segala perasaan.

Sungguhpun sudah dianugerahkan wajah dan paras yang cantik tidak pernah berasa puas. Mungkin inilah yang dikatakan penyakit al-wahn yang disebut oleh Mufti Perlis, Dr Asri.

Penyakit yang banyak melanda ramai di antara kita termasuk Kakak Tua sendiri bilamana kita masih sayangkan perhiasan dunia dan tidak takut akan mati.

Bila sudah ada penyakit begini, hukum hakam ditolak tepi. Yang penting nafsu nafsi. Tapi 'tiada lukah yang kenyang oleh air', begitulah resmi manusia mempunyai tabiat yang tidak pernah puas dengan nikmat yang diberi.

Maka dibetulkan lah pipi agar kelihatan lebih gebu, mata dibesarkan supaya lebih bundar, dagu lebih runcing dan rahang pipi lebih tirus. Itu belum lagi yang buat operasi liposuction atau menyedut lemak.

Ada yang sampai mengikis kulit agar tonanya lebih mulus dan halus. Pun ada yang cuba 'bleaching' supaya lebih putih ala Michael Jackson.

Bila proses hampir selesai, dengar sajalah alasan yang diberi. Dari "teknik solekan," "suntikan collagen atau Vitamin C" hinggalah kepada "kesan mengambil wudhu."

Pada ketika itu, wartawan yang dijual hidup-hidup ini hanya mampu menelan air liur dan mencatit saja helah tidak masuk akal ini kerana hendak menjaga silaturrahim.

Naluri ingin kelihatan lebih hebat dan cantik dari semua memang menjadi kegilaan artis wanita kita sekarang.

Alhamdulillah, mujurlah ada juga salah seorang dari mereka yang telah insaf dan kembali ke pangkal jalan.

Aktres jelita peranakan Pakistan, Zahida Rafik yang tiada cacat celanya dari segi paras rupa ini sejak sedari dulu lagi, akhirnya membuat pengakuan di dalam Melodi minggu lepas yang dia telah serik dengan segala eksperimen dan perubahan yang cuba dilakukan pada wajahnya.
Tergamam juga Kakak Tua mendengar pengakuan jujur dari seorang artis muda. Nampak betul ketelusan di raut wajah Zahida yang bak telur dikupas dan pipi bak pauh dilayang.
Bibirnya yang dulu seperti disengat sarang tebuan kini kelihatan lebih mungil dan normal. Zahida memberi nasihat kepada artis-artis di luar sana agar hentikan segala suntikan atau perubahan.
Katanya lagi, dia telah buang kesemuanya dan kos membuang apa yang ditokok tambah rupanya melebihi dari apa yang dicucuk ke wajahnya.
Apa yang dilakukan oleh Zahida sepatutnya menjadi contoh pada yang lain, tidak kiralah artis wanita muda, tua atau popular. Kalau tauladan atau pekerjaan yang tidak elok itu janganlah dicontohi - "Jangan bercermin di air yang keruh" - kelak binasa badan.
Alangkah bagusnya kalau semua orang ada sifat begini. Mengaku saja apa yang telah 'terlanjur' dilakukan dari menegak benang basah dan menukar jalan cerita tapi akhirnya diketahui juga oleh orang ramai muslihat yang ingin disembunyi.
Sebelum ini, ada juga seorang artis berani membuat pengakuan jujur seperti Zahida iaitu pelakon/penyanyi dangdut Ifa Raziah.
Bezanya pengakuan yang dibuat oleh Zahida dan Ifa Raziah ialah Ifa berterus terang melakukan suntikan kerana ingin berkongsi rahsia kejelitaannya tapi Zahida melakukannya supaya artis lain tidak mengambil risiko yang diambilnya.
Kalau dah 'tak sakit, buat apa makan ubat?' Kan mencari penyakit namanya. Jadi mereka-mereka yang sama seperahu macam Zahida tu, cepat-cepatlah ambil iktibar dan buang apa yang tidak patut tu.
Silikon, botoks walaupun susuk sekalipun atau apa saja yang palsu dan mengaburi mata pasti akan membawa padah. Mata atau pandangan akan terpana untuk seketika saja, yang menanggung sakit dan seksa badan sendiri juga.
Sudah terlupakah yang agama melarang kita mengubah kejadian Allah? Lagikan memantis dan mencabut alis kening pun tidak boleh inikan pula terang-terang menodai apa yang asli, yang Allah sudah kurniakan.
Setiap perlakuan yang salah dan di luar bidang kuasa hukum akal wajar dipertimbang dengan sebaik-baiknya. 'Sawah berpermatang, ladang berbidang' - segala apapun harus ada batasannya.

Tapi elok jugalah Zahida mencuba 'eksperimen' yang penuh dengan kesakitan dan mencabar kesabaran itu, supaya dia tahu 'pedasnya lada, masinnya garam'.

Setidak-tidaknya sekarang Zahida boleh dijadikan 'reference point' untuk hal yang berkaitan sekiranya ada artis yang tersasar dan inginkan bantuan.

Setiap perempuan fitrahnya sudah cantik dari azali. Kita yang mencorak kecantikan itu mengikut citarasa kita sendiri. Bertahun-tahun dianugerahkan kejelitaan dengan secantik-cantik kejadian, tidak cukup lagikah?

Bila dah tua lainlah sikit ceritanya. Kakak Tua sendiri yang dah macam 'Cempedak mambung, pulur saja jual tak laku' ni pun sudah bertahun tak pakai bedak. Bukan apa, bedakpun dah tak nak kerjasama sebab kulit dah tak tegang lagi.

Bagi yang muda jelita dan berparas menarik rasanya tidak perlulah membuat perubahan yang terang-terang dilarang oleh agama untuk memikat lelaki.

Walaupun kita berparas jelita bak bulan purnama sekalipun ada 'expiry date' atau 'tarikh luputnya'. Kita tidak dapat menahan proses penuaan dan kematian walau sesaatpun. Jadi janganlah cuba lawan kuasa Tuhan.

Orang perempuan ini, bak kata orang tua-tua 'Sungguhpun lemak santan, akhirnya basi juga.!"

KAKAK TUA: Teralang-alang bagai sampah dalam mata mengenangkan senarai artis yang mengubah wajah!

0 comments: