Wednesday, April 30, 2008

Patah kemudi, perahu hanyut!

(04-01-2008 09:26:42 PM)
SELALUNYA panggilan dari Pak Aziz antara yang Kakak Tua nanti-nantikan.

Bukan sahaja seniman veteran itu antara artis yang paling berhemah, cara dia menyusun ayat penuh sopan agar tidak tersinggung sesiapa yang mendengar begitu menambat hati.

Orang lama seperti Seniman Agung Datuk Aziz Sattar adalah tunggak dan pelopor Persatuan Karyawan Malaysia. Dan Pak Aziz cukup popular. Tanyalah semua artis muda yang digaulinya.
Namun dua hari lepas, nada dan panggilan dari Pak Aziz agak berbeza.

Suaranya kedengaran jauh seperti orang sebak. Mungkin sedikit marah atas apa yang terjadi. Pak Aziz memberitahu perletakan jawatannya sebagai AJK Persatuan karyawan Malaysia berkuatkuasa serta merta.

Malah alasan juga telah diberi kepada Presiden Freddie Fernandez.

Bukan kepalang sedih hati Pak Aziz meninggalkan tempat yang banyak membawa suka duka bersama kawan-kawan artis yang lain. Seperti Pak Aziz, bukan sedikit artis yang sayang pada Karyawan.

Tambahan pula Karyawan telah banyak berjasa kepada artis veteran seperti Pak Aziz, yang juga antara penerima pencen. Bukannya Pak Aziz tidak kenang Karyawan lah menjadi penganjur majlis perkahwinan kali keduanya yang disambut dengan penuh kegemilangan di Restoran Puteri.

Tetapi itu semua lembaran dulu. Kini hati Pak Aziz bagai tidak dapat dipujuk lagi.

"Yang sudah tu, sudahlah. Bukannya saya tidak sayang Karyawan. Tuhan saja tahu hati saya...," kata Pak Aziz dalam nada yang sedikit sayu.

"Tidak guna saya berada di dalam, kalau cakap dan teguran saya sudah tidak memberi erti pada sesiapa," jelasnya seperti orang merajuk.

Orang tua macam Pak Aziz kalau sudah merajuk susah hendak pujuk. Mungkin tahap kesabarannya sudah tidak dapat dibendung lagi.

Pesanan untuk artis-artis lain yang masih berlindung di bawah Karyawan, ingat-ingatlah jangan lupa. Kalau di bawah angkatan lama, bimbingannya lain.

Pak Aziz, Nash Lefthanded dan Zaienal Abidin Omar (Pengerusi Kehormat) lebih titik beratkan ukhuwah dan silaturrahim sesama ahli tapi arus perubahan yang dibawa sejak akhir-akhir ini jauh berbeza.

Kononnya ada satu, dua anggota baru yang memegang tampuk pentadbiran yang bersikap "Beraja di mata, bersultan di hati." Tiada lagi "Berat sepikul tinggan sejinjing" seperti dulu.

Ketika zaman manis Karyawan, semua kata sepakat di bawa ke meja perundingan. Semua keputusan dibuat mengambil kira suara semua ahli seperti kata "Talian jangan putus, kaitan jangan serkah."

Helaian ketawa disambut dengan jenaka dan seloka meskipun ada hati yang berbekas tetapi semua diambil positif. Kini tidak lagi. Semuanya tinggal kenangan kini.
Khabarnya mula punca disebabkan sikap yang tidak disenangi orang 'berpengaruh' di dalam persatuan yang cuba "Berebut temiang hanyut, tangan luka temiang tak dapat."

Walau sudah ditegur berkali-kali, masih tidak serik-serik lagi. Maka berkatalah Pak Aziz di satu hari, "Takkan cempedak berbau nangka" kerana kalau tak sungguh takkan orang mengata...
Rupanya teguran dikalis dan sebagai orang berprinsip, Pak Azizpun mengangkat kaki pergi meninggalkan Karyawan dengan membawa satu cerita 'misteri' dan kesalan yang berpanjangan.

Pesanan bagi yang tinggal dan masih berlindung di bawah Karyawan, pandai-pandailah membawa diri. "Jangan sudah terperlus baru hendak tutup lubang, Sudah kalah baru berkubu dan Sudah makan baru Bismillah."

Bagi mereka yang pernah bernaung di bawah Karyawan, perasaan kasih dan sayang pada persatuan ini masih kental dan tebal. Walau jauh dan tidak bersama, khabar masih dirisik. Janganlah ikut sikap "Nasi sama ditanak, kerak dimakan seorang".

Benarlah kata orang tua-tua kita akan tahu sikap seseorang apabila sudah tinggal atau bekerja dengan seseorang itu. Berapalah besar dan dalam laut Kalzum, dalam lagi dada manusia. Maka hati manusia yang bernama Freddie Fernandez sudah tidak boleh diselami lagi!.

"Karyawan akan tetap di hati saya, di manapun saya berada...," kata Pak Aziz. Sentimen Pak Aziz memang Kakak Tua dapat rasai kerana sudah sebati dalam jiwa, "Siang menjadi angan-anggan, malam menjadi buah mimpi".

Begitulah naluri orang yang pernah "bercinta" dengan Karyawan. Sampaikan bila kawan-kawan seperti Zaibo dan Abie menegur, "Tak payahlah sibuk-sibuk dengan Karyawan lagi kerana awak dah tak ada kat dalam" - hati Kakak Tua sedikit terguris.

Bukan apa, masakan boleh lupa segala kenangan bersama Karyawan. Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat mengadu nasib...kesannya hanya sendiri yang tahu.

Memang Kakak Tua tiada kepentingan bak kata PB Jordan tapi hanya hati kecil yang patah batu hati seperti Pak Aziz, Kakak Tua, Zaienal dan ramai lagi sahaja yang tahu bagaimana sakit bila persatuan yang kita sayangi diperlakukan sedemikian.

Dan sudah adat sikap artis dalam mana-mana persatuan bila yang pergi sudah tiada, yang lain dicari jadi pengganti, tidak ubah seperti "Pecah buyung tempayan ada." Tapi kita tidak boleh mengubah sejarah....

Walaupun banyak kemelut Karyawan yang sudah diharungi dan sampai ke telinga, Kakak Tua tidak akan membocorkan segala rahsia. Hanya Tuhan saja yang ada cara untuk membongkarnya jika diizinkan satu hari nanti.

KAKAK TUA: Tidak teringin usik sarang tebuan, takut "Silap cakap kena radak, Hilang jiwa percuma saja!"

0 comments: