Tuesday, April 29, 2008

Golongan artis paling 'patriotik'

(31-08-2007 09:49:24 PM)
Dalam banyak-banyak utusan peringatan Merdeka yang diterima, yang paling meninggalkan kesan ialah amanat dari Mufti Perlis, Dr Mohd Asri. Ringkas saja bunyi utusan tapi padat dengan unsur nasihat, yang dikirim lewat subuh tadi.

"Kemerdekaan sebenar adalah kemerdekaan jiwa dari pengabdian sesama makhluk kepada keluhuran akidah hanya kepada Allah."

Begitulah selalunya yang dilakukan oleh Mufti muda ini yang langsung tidak gentar memberi peringatan, melontarkan hujjah bernasnya untuk mengajak orang Islam menghayati Islam dengan cara yang sewajarnya, bukan secara ikut-ikutan, emosi atau budaya.

Keberanian Dr Asri selalu ditafsir sebagai 'kontroversi' dan seolah mencipta 'isu' baru. Hakikatnya, beliau cuma terpanggil membetulkan apa yang dilihat tidak wajar.

Lantas ditinggalkan pesanan, peringatan dan dikeluarkan fatwa agar umat Islam tidak terus-terusan keliru mengenai adat dan agama.

Ramai juga minda golongan tua dan muda yang agak terbuka mendengar tegurannya seperti isu mengenai 'selipar Nabi' dan 'songkok orang Melayu' yang sering dilihat sebagai simbol agama.

Kekeliruan begini sudah terlalu banyak berlaku dan diperkatakan tetapi jarang dihalusi secara rasional sehinggalah Dr Asri menyentuhnya dengan caranya yang sinis dan praktikal.

Mungkin ramai yang tidak setuju dengan pandangan Kakak Tua tentang semangat patriotik yang harus ditunjukkan pada hari mengingati 50 tahun kemerdekaan negara kita.

Tetapi pandangan 'menongkah arus' ini seharusnya dilihat sebagai satu pandangan peribadi sahaja. Lain orang lain caranya.

Kakak Tua tidak pernah teruja untuk berlumba-lumba, menzahirkan semangat patriotik dengan apa cara sekalipun. Mahupun dengan mengibar bendera, mengikuti pembarisan mahupun tercatuk di depan TV untuk menyaksikan pembarisan di Dataran Merdeka.

Begitu juga menonton konsert atau berbagai rancangan TV yang menghiasi hari bersejarah ini untuk mengembalikan nostalgia tentang perjuangan kemerdekaan.

Rasanya, cukup sudah penghayatan yang terpahat dalam memori ini tentang Merdeka. Tidak perlu mengenggam tangan dan melontarkan suara dengan pekikan Merdeka! kerana penghayatan dan pengertiannya sudah lebih dari itu.

Lain pula dengan golongan artis. Mereka adalah golongan yang paling 'patriotik' kerana jarang ketinggalan menyambut hari bersejarah di mana sekalipun acara ini diadakan.

Bukan sahaja patriotik, golongan artis terutama penyanyi merupakan orang yang paling 'bertuah' ketika sambutan Merdeka ini.

Beberapa bulan sebelum Merdeka, nama-nama artis mengikut gred telah siap di booking, dilamar dengan 'sebut harga' yang cukup tinggi nilai komersialnya bagi memeriahkan acara-acara kemerdekaan di seluruh negara.

Bukan sedikit mahar atau 'mas kahwin' yang diletakkan sehingga mencecah harga sebuah apartment mewah kalau namanya segah Mawi, Siti Nurhaliza mahupun Zainal Abidin Headwind.

Tidak kurang tawaran yang diterima oleh pengacara-pengacara hebat tanah air mahupun pelawak-pelawak. Kos bagi mengadakan acara Merdeka pula memakan belanja mencecah jutaan ringgit.

Dan golongan korporatlah yang akan menjadi 'mangsa' menaja acara bersejarah ini. Inilah yang dikatakan social obligation badan korporat yang 'terpaksa' memberi balik apa saja laba yang telah dikaut selama setahun.

Dan begitulah seterusnya vicious cycle ini berterusan. Dan inilah juga senario 'pengabdian' golongan artis menyambut hari merdeka saban tahun. Layanan VIP yang diterima bukan saja setakat tawaran lumayan sahaja tapi dari segi sambutan , penginapan dan apa jua yang didemand akan diberi.

Bertuah sungguh golongan artis, sama bertuahnya umat manusia yang menetap di negara bertuah ini.

Tidak keterlaluan jika 'pengabdian' jenis ini diihat dari konteks yang cuba disampaikan oleh Dr Asri tadi yakni "kemerdekaan jiwa dari pengabdian sesama makhluk kepada keluhuran akidah hanya kepada Allah."

Maka tidak salah kalau Kakak Tua membuat rumusan bahawa ramai di antara kita termasuk golongan artis dan wartawan hiburan sekalipun masih tidak mampu dan jauh dari kemerdekaan jiwa jenis ini.

Pengisian dan renungan inilah yang seharusnya kita hayati bersama bukannya cuba mengumpul sebanyak duit di hari bersejarah ini seperti golongan artis.

Kakak Tua sendiri pernah meminta quotation untuk menyanyikan sebuah lagu di hari Merdeka pada manager seorang penyanyi senior yang pernah menjadi vokalis utama kumpulan popular tahun 80an. Dan dengan selambanya dia berkata,"Satu lagu RM50K. Itu rate hari Merdeka."

Perasaan tidak bersalah, malah bangga inilah, yang diteruskan secara tradisi setiap hari Merdeka. Dan artis-artis beginilah yang begitu 'teruja' menyambut Merdeka dengan laungan dan pekikan serta gema 'Merdeka.'

Kegembiraan yang mereka rasakan mungkin berpunca dari kehebatan mendapat satu deal yang cukup lumayan sehingga melayakkan mereka terpekik, terlolong menyahut Merdeka.

Inilah pengisian Merdeka sebilangan besar artis-artis kita dan pengabdian komersial beginilah yang sangat-sangat 'dibanggakan' oleh artis kita.

Teringat Kakak Tua sepotong SMS yang diterima dari kekanda Herman Tino lewat petang semalam ketika lagu 'Dingin Tapi Kehausan' ke udara.

Spontan jawab Herman....Bila dapat SMSmu baru abang perasan abang penyanyi....Tapi abang mesti menyanyi bukan perasan menjadi penyanyi...Itulah yang elokkan? Menjadi penyanyi, beban jugak lah?

Dan Herman sudah lama mengisytihar dirinya bebas dari segala kepura-puraan dunia seni. Pendek kata, kontraktor berketurunan Jawa ini sudah lama 'Merdeka' jiwanya. Maka sebab itu dia selalu rasa seperti 'tersisih' dan 'terpinggir'.....

Jiwa yang Merdeka tidak akan tunduk pada tuntutan komersial, umpat keji mahupun ugutan. Yang dicari seharusnya satu pengabdian yang hakiki kepada yang satu tanpa sebarang condisi.

Selagi pengabdian jenis ini tidak dapat digapai dan dihayati, kosonglah laungan Merdeka setiap tahun. Yang kita dapat hanya serak suara, penat dan kemegahan menjadi hamba Merdeka?

KAKAK TUA: Tidak suka mengajuk-ajuk laungan Merdeka kerana yang penting adalah penghayatan dan kesedaran bukan lontaran suara atau pekikan.

0 comments: