Wednesday, April 30, 2008

Jodoh yang tidak 'sekufu'

(01-10-2007 01:23:43 PM)
KAKAK TUA paling tidak suka membuat pilihan apabila dua pihak bertelagah. Tapi seperti juga ada halal dan haram, baik dan buruk juga syurga dan neraka, tentu sekali ada benar dan batilnya.

Maka dengan berat hati selalu menyatakan pendirian secara total apabila telah nekad.
Di dalam banyak kes yang melibatkan artis, tidak kiranya yang berebut boyfriend, suami atau bertarik rambut, bergaduh, berpisah mahupun bercerai atau pertelagahan yang melibatkan dua pihak, selalunya gerak hati yang didorong dengan fakta dan akal fikiran seringkali membantu diri ini membuat pilihan mutlak.

Yang paling tidak manis dan menjengkelkan apabila tercipta satu jurang yang besar apabila sesuatu isu itu hangat didebatkan.

Disebabkan perselisihan pendapat yang begitu ketara maka secara tidak langsung permusuhan dan kedinginan tidak dapat dielakkan akan berlaku apabila sahabat mahupun pihak media sebagai pihak ketiga menganalisa sesuatu isu itu seperti dalam kes Hans Isaac Vs EE-EF, Datuk Siti-Datuk K Vs Tengku Zawiyah, Gee Vs Johan Indot dan paling terbaru kes Nash Vs Sosilawati Lawiya (gambar).

Sebagai orang ketiga yang sebenarnya tidak ada kepentingan pun, pihak media seharusnya tidak perlu take sides dan bersikap bias hanya kerana isu itu melibatkan kawan atau sahabat yang kita kenali berpuluh tahun.

Namun disebabkan sentimen setiakawan, kita jadi alpa dengan sekatan dan boundry yang kita perlu jaga sehinggakan sikap profesionalisma terpaksa ditolak tepi.

Maka terhasillah sebuah artikel yang berbaur peribadi seolah-olah kita tahu apa sebenarnya yang terjadi sedangkan yang lebih mengetahui hanya tuan punya diri dan Tuhan saja.
Kakak Tua sendiri selalu dihantui rasa bersalah dan kerap juga insaf dengan kelemahan ini apabila sering meluahkan sesuatu dari isi hati kerana kononnya faham dengan isu yang diperbincangkan.

Kadang tu mata terlepas pandang, jari cepat pula menari ikut rentak hati yang beremosi dan 'mangsa' selalu dijatuh hukum sebelum sempat membela diri.

Tapi seperti kebiasaan, hati ini tidak pernah serik apabila terbaca kisah yang melibatkan 'kekanda' tersayang, Nash Lefthanded dan isterinya, usahawan kecantikan Sosilawati.

Memang jelas lagi bersuluh yang kedua mereka sudah tidak sehaluan lagi. Apa silap dan salahnya, wallahualam. Yang tidak sedap tu, bila wang ringgit dan aset menjadi bahan rebutan.

Disebabkan pertelingkahan kedua personaliti cukup tinggi profilenya di mata masyarakat maka ramailah yang ingin sangat tahu cerita sebenar. Mungkin kedua-dua mereka ada kelemahan masing-masing cuma graviti kelemahan di pihak mana yang lebih?

Kalau menjaja kisah sudah menceraikan isteri sedangkan hakikatnya belum lagi dan alih-alih difailkan kes untuk mengetahui kesahihan penceraian, rasanya itu satu kesilapan? Kenapa tidak dirujuk dulu ke pejabat agama atau sekurang-kurangnya panggil orang tengah seperti yang dianjurkan oleh agama kita.

Melantik seorang peguam untuk menyelesaikan tuntutan cerai adalah alternatif terakhir. Ianya seperti meletak titik nokhtah kepada satu perhubungan suami isteri dan meleraikan ikatan sebuah perkahwinan yang baru saja bermula.

Perlukah lagi kita menyelami agenda yang tersirat kalau parang sudah diasah, pisau terselit di pinggang dan wajah menyingga garang? Permuafakatan yang bagaimana yang dapat diambil seandainya pendirian ini diambil oleh sang isteri pula tu dan bukan si suami.

Di mana maruah suami apabila keaibannya pula dijaja di dada akhbar sebagai gagal menjalankan tugas sebagai ketua keluarga. Tambahan pula, status isteri yang lebih tinggi darjatnya kerana keutuhan ekonomi yang melampau menjadikan suami hanya mampu terkebil-kebil menerima ketentuan yang isteri lebih agresif dan dinamik.

Ikatan perkahwinan yang sekufu tidak akan membenarkan pihak isteri menyoal dan membangkitkan hal-hal peribadi suami yang tidak seharusnya dikongsi dengan orang ramai. Lebih-lebih lagi yang akan menjatuhkan martabat, maruah dan juga imej suami di mata orang ramai. Dan Nash adalah penyanyi pujaan ramai.

Tentu sedih sekali hati Nash apabila kisahnya disebut begitu rupa bermula dengan tuntutan cerai, laporan polis melarikan duit ratusan ribu dan juga pembekuan aset satu-satunya rumah Nash dan anak-anak?

Seorang isteri boleh menuntuk haknya di Mahkamah bukan di dada akhbar. Tidak perlu menyingkap kain, membuka pekung untuk menuntut hak.

Contohilah wanita-wanita mulia yang tidak pandai menconteng arang walaupun berparut luka di hati, ditinggal dan diperlakukan sesuka hati oleh bekas suami seperti Nurul, Hajah Ruhani Rahman, Syanie, Datuk Sarimah Ahmad,Tengku Zawiyah, Camelia, Fauziah Latiff, Sharifah Aini dan ramai lagi.

Mulia wanita bila sanggup memaafkan keterlanjuran bukan menjaja cacat cela bekas suami.
Ahli falsafah terkenal Socrates pernah berkata...By all means, get married. If you're lucky, you'll be happy. If not, you'll become a philosopher. Mungkin beliau merujuk kepada dirinya yang dihalau oleh isteri hingga menjadi ahli falsafah.

Mungkin nasib Nash tidak seteruk Socrates tetapi cukuplah terkena getah nangka buat kedua kalinya. Dua rumahtangga yang dibina hancur di tengah jalan. Bukan luka lagi tapi hatinya hancur luluh.

Walaupun pernah terfikir untuk membawa diri ke Dubai tahun depan bersama anak-anak untuk menukar haluan hidup, Kakak Tua dapat rasa bukan kepalang malu yang ditanggung, maruah yang tercalar dan kepahitan yang terpaksa ditelan.

Dulu Nash selalu mengingatkan rakan-rakan di Karyawan yang mengalami musibah sepotong ayat dari Surah Al-Baqarah sebagai renungan bersama..."Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

Pasti ada hikmah disebalik sesuatu kejadian kerana Allah jua yang Maha Mengetahui.

Selalu teringat pesanan...Jangan kahwini wanita kerana paras rupa mungkin paras rupa itu membawa kehancuran dan jangan pula kahwini wanita kerana hartanya kerana berkemungkinan harta itu membawa kepada kezaliman. Seelok-eloknya carilah wanita yang ada pegangan agama.

KAKAK TUA: Jangan mengharapkan isteri semulia Fatima Az-Zahra seandainya dirimu tidak sehebat Saidina Ali.

0 comments: