Wednesday, April 30, 2008

Apa dihairankan dengan angka?

(28-12-2007 01:16:18 PM)
KEAJAIBAN sebuah angka bisa membuat orang rasa gembira, sedih dan sedikit tertekan terutama sekali seandainya ia melibatkan imej dan maruah sesuatu 'jenama'.

Begitu hebat sekali penangan angka sehinggakan Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin (Zam) sudah serik memasukkan program RTM dalam mana-mana rating.

Bukan kerana tidak yakin akan jenama RTM tetapi kerana musykil dengan angka yang selalu tertera dan tidak berpihak pada RTM. Justeru siang-siang lagi Zam mempertikaikan rating yang dikeluarkan oleh AC Nielson.

Bagi yang selalu 'menang' kerana angka menunjukkan kedudukan mereka teratas dan terbukti pula kesahihan persaingan tersebut, memang tidak hairan seandainya mereka cukup minat bersaing.

Bagi yang selalu tercorot, lebih baik kalau menarik diri awal-awal dari bersaing sebelum mendapat 'malu' besar.

Sayang sekali, kita belum dapat merdekakan diri dari menjadi hamba pada sebuah angka dan inilah juga yang diperjuangkan oleh ramai orang - memperkasa dan menobatkan kuantiti melebihi kualiti.

Mungkin ramai yang sudah lama perhatikan permainan ini seperti Kakak Tua yang hanya terdaya melihat dari jauh sahaja. Hendak menegur siapalah kita?

Bak kata Penulis Baru baru-baru ini, "Tak dapat dibayangkan seandainya Kakak Tua memperlihatkan diri di khayalak ramai, barangkali lalat pun tak selera nak hinggap."

Atas dasar satu perbincangan, maka terpanggil untuk menyuarakan logik di sebalik angka yang digembar-gemburkan.

Rasanya, sudah lama sangat persaingan ini berlaku baik di kalangan stesen TV, radio, penerbit album, filem mahu badan korporat semuanya berlumba-lumba untuk mencatatkan kehebatan produk masing-masing.

Justeru Malaysia Book of Records juga diasaskan diatas prinsip yang sama dan Radio ERA tetap Radio nombor satu negara.

Maka bersainglah dalam suasana semangat juang, siapakah yang terhebat di antara mereka? Tambahan pula kalau persaingan itu didorong pula dengan undian SMS. Kini, apa saja program diasaskan di atas dasar ini seperti yang berlaku dalam program realiti.

Tidak ketinggalan sepanjang 15 tahun kebelakangan ini, nama Rafflesia adalah satu-satunya jenama aksesori terulung berasaskan mutiara terhebat. Jenama ini terus gah meraih publisiti 'ekslusif' sehebat berkembangnya industri hiburan dan fesyen tanah air kita.

Sehinggakan apa saja yang dilakukan oleh Rafflesia akan mendapat liputan besar-besaran. Limpahan 'kekayaan' Rafflesia telah banyak membuka mata para wartawan yang membuat liputan. Ramai yang 'terkena' percikannya....

Apa tidaknya, ada sesetengah dari wartawan rasa begitu kerdil apabila berdiri di tengah-tengah kilauan glamor dihimpit mutiara gemerlapan yang mencecah jutaan ringgit. Terpana sekejap mata wartawan yang membuat liputan, namun di hati terdetik 'apakah benar angka yang diberi?'

Alangkah tragisnya kredibiliti seorang wartawan seandainya mereka 'ditipu hidup-hidup' dan diberitahu aksesori yang digayakan berjumlah jutaan ringgit sedangkan hakikatnya, tuhan saja yang tahu.

Tak berkerdip mata memandang...bukan kerana kagum tetapi mencari di mana letaknya kebagusan nilai mutiara yang disebutkan itu.

Sepatutnya barang-barang perhiasan begini diletakkan di muzium, tempat semayam yang selayaknya bukan sekadar 'exhibit' di ballroom hotel untuk tatapan khalayak wartawan yang terpaksa buat hebahan. Melainkan tujuannya adalah sedemikian.

Tapi siapakah yang berani dan sanggup membuat penyiasatan angka sebenar? Sudahlah kerja sedemikian meremehkan, takut pula ia akan membawa palitan malu kepada yang menuntut.

Koleksi mutiara Rafflesia juga mendapat tempat di hari perkahwinan artis popular seperti Erra dan Nisdawati. Pendek kata, tak sah lah hari bahagia artis popular kalau tidak disaluti aksesori jenama yang termahal ini.

Inilah nilai komersial melampau yang mendapat tempat di dada akhbar sejak akhir-akhir ini. Itu belum termasuk tuntutan lain seperti album penerbitan penyanyi yang kononnya mencecah RM1.3 juta, setengah juta dan sebagainya. Dan filem box-office yang mencecah RM6 juta, RM3 juta dan sebagainya.

Dan juga konsert yang dihadiri ratusan ribu penonton sedangkan realitinya nak mencecah 10 ribu pun belum tentu lagi dari segi pengamatan mata kasar.

Angka-angka disebut, disiar dan dihebahkan dengan sewenang-wenangnya dan orang yang menyebutnya pula tidak ada langsung terpalit rasa bersalah kerana sudah kebiasaan agaknya.

Hanya golongan marhaen seperti Kakak Tua yang kais pagi makan pagi ini rasa terpanggil untuk menulis subjek ini sekadar renungan. Bukan apa, tidak terbayang dan terjangkau oleh akal ini tentang nilai 'juta' yang selalu diuar-uarkan itu.

Bagi mereka yang berada, apalah yang ada pada angka? Sekadar satu angka sahaja yang akan membuat orang kagum tentang kehebatan mereka dan produk mereka. Wallahualam.

KAKAK TUA: Tidak pernah terikat dengan angka kerana ia hanya SATU angka!

1 comments:

priyandeka said...

Khas untuk Kakak Tua. Saya begitu tertarik dengan tulisan-tulisan Kakak Tua walau dalam apa jua tajuk pun yang pernah saya bacakan. Begitu mantap, berbakat, hebat, tepat dan sarat dengan simpulan bahasa dan peribahasa. Tak pernah saya terbaca tulisan-tulisan yang seumpama ini sebelum ini. Lain dari yang lain. Anugerah Allah kepada setiap hambanya tidak mungkin serupa.

Buka saya ingin memuji melangit, tetapi itulah hakikatnya. Tulisan Kakak Tua sangat-sangat memikat hati dan pembacaan saya.

Syabas Kakak Tua.

ayuandetank@gmail.com